Sponseret af PCSYS

Foto: PCSYS

Data skaber kundetilfredshed

Med det korrekte TMS-system ved både producenter, transportør og kunde præcist hvor en vare er på ruten, hvornår den dukker op, og om der er specielle forhold ved levering. Det skaber kundetilfredshed og en konkurrencemæssig fordel.

Transportmarkedet vindes af dem der har den bedste kundetilfredshed og service. Slutkunderne har nemlig mange muligheder når det kommer til valg af produkter og leverandører, og de er hurtige til at vælge fra, hvis de har en dårlig oplevelse når en vare skal leveres.

”I dag samler transportøren masser af data op under transporten af varer, og de data er guld værd. For brugt rigtigt kan de både bruges til at optimere ruterne, til at sikre at varerne altid afleveres efter aftale med kunden, og ikke mindst at kunden kan adviseres, skulle en levering blive forsinket,” fortæller Peter Siggaard-Andersen fra PCSYS.

PCSYS har derfor spurgt blandt producenterne, hvad de ønsker sig af deres speditør eller transportør, og her står det meget høj på ønskelisten at kunne følge præcist hvor deres varer er i real tid, og reagere på hændelser så snart de måtte indtræffe.

Det kan Peter Siggaard-Andersen godt forstå, for producenterne er det nemlig afgørende at kunne levere en god service og kundeomsorg, så deres kunder bliver ved med at bruge dem som leverandør – og der skal ikke mange dårlige oplevelser til, før en kunde dropper en leverandør.

Derfor skal der et godt TMS til, som automatisk kan samle data op og sikre at de bliver brugt til at optimere hele processen om at levere varer til producentens kunder.

”Den optimering finder sted på flere områder. Dels kan et TMS som vores sikre at varer kommer med de mest optimale biler, og at deres rute optimeres til den absolut korteste tur. Det betyder kortere tid mellem stop, at du sparer slidtage på bilerne, brandstof og derved har et mindre CO2-udslip,” fortæller Peter Siggaard-Andersen.

Automatiseret dokumentation

Samtidig sikrer TMS’et også, at kørselskontoret kan følge med i alt der foregår. Hvor bilen er, hvornår den kommer frem og så videre. App’en i bilen sikrer også at der automatisk sendes sms’er til slutbrugeren med forsinkelser og nyt ankomsttidspunkt, hvis bilen f.eks. skulle blive forsinket af et færdselsuheld.

”På den måde etableres der med det samme en dialog med kunden, og kunderne er langt mere positive når de bliver informeret løbende, og ikke bare venter på en varer der måske er timer forsinket,” pointerer Peter Siggaard-Andersen.

Udover at sende en automatisk besked til kunden, så vil et system som PCSYS TMS også med det samme beregne en ny rute til chaufføren, så han altid kører den mest optimale vej, også hvis der skulle være uforudsete hændelser på vejen.

Den optimering finder sted på flere områder. Dels kan et TMS som vores sikre at varer kommer med de mest optimale biler, og at deres rute optimeres til den absolut korteste tur. Det betyder kortere tid mellem stop, at du sparer slidtage på bilerne, brandstof og derved har et mindre CO2-udslip
Peter Siggaard-Andersen

Med TMS har man mulighed for at scanne varer, paller eller bure, af eller på bilerne, så man sikrer at det rigtige gods er med på bilen og leveres til de rigtige kunder. Der kan også inkluderes billeddokumentation, hvis chaufføren skal dokumentere korrekt levering og placering hos modtageren.

Det er dog ikke de eneste data der er af værdi for producenterne og transportøren. Også data som hvornår varer er leveret, eventuelle skader på varer, påkørsler af porte og så videre fanges og sendes automatisk til kørselskontoret.

”Skulle en chauffør komme til at påkøre en port, tager han blot et billede af skaden og sammen med en kort beskrivelse sendes det automatisk til kontoret der så kan starte en forsikringssag og informere deres kunde om, hvad der er sket,” fortæller Peter Siggaard-Andersen.

Endelig har det været et stort ønske hos de producenter som PCSYS har snakket med, at få mulighed for at få skræddersyet rapporter, som kan bruges i dokumentation overfor deres kunder.
”Alle data samles op i forvejen, og i dag kan alt automatisk forsynes med tidsstempler og gps-koordinater. Rapporter udformes stort set automatisk og forsynes med billeder og underskrifter. Det er med til at gøre arbejdet lettere for producenten, og skabe mere kundetilfredshed hos deres kunder,” pointerer Peter Siggaard-Andersen.

PCSYS TMS er udviklet og programmeret i Danmark, og fordi PCSYS løbende er i kontakt med producenterne, er det optimeret til at leve op til deres krav.

Tags: ,

Peter Siggaard-Andersen,
PCSYS

Om PCSYS

PCSYS har kontorer i Glostrup og Århus, og er en del af Tecsys familien der på verdens­plan har 450 ­medarbejdere beskæftiget med softwareløsninger og hardwaresalg inden for supply chain (lagerstyring, ­distribution og service).