”Virksomhederne skal koncentrere sig om at lave kvalitetsprodukter til en god pris – ikke holde styr på deres skruer og møtrikker. Det er mange gange det, der skal til, hvis man skal konkurrere med lande, som kun betaler en tredjedel i løn sammenlignet med Danmark" - siger Marc Olsen fra Bossard.

Automatiseret lagerstyring er en af nøglerne til ­konkurrence­dygtighed

Transformationen fra analog til digital lagerstyring er afgørende for danske ­virksomheders konkurrencedygtighed. Og den handler i lige så høj grad om software og algoritmer som om robotter.

Medarbejderen der gik rundt med blok og blyant, for at holde styr på lageret hos danske virksomheder, er de fleste steder erstattet af digitale løsninger. Men det betyder ikke, at der ikke længere er store forbedringer at hente ved at digitalisere lagerstyringen yderligere.

”Det er helt nødvendigt led i effektivisering af logistik, som strækker sig fra producent til forbruger. Det er dyrt at have ting på lager, så det er en ambition at få tiden, som ting ligger på lager, så langt ned som muligt. Ambitionen er helt at afskaffe lagre, så produktet går direkte fra fabriksbånd til forbruger gennem de forskellige transportled. Vi nærmer os, men det er foreløbigt science fiction,” siger Jesper Stenbæk, Chefkonsulent for Logistik i Dansk Erhverv.

Digitalisering har allerede gjort det nemmere og mere effektivt at plukke fra lageret og holde styr på beholdningen. Men med ny software og algoritmer, der kan hjælpe fra styringen internt på fabrikken til logistikken hele vejen ud til slutbrugeren, er der fortsat store besparelser at hente.

Lagerstyring skal snakke sammen

Mens robotter på både lagre og fabrikker er dem, vi hører mest om, handler effektiviseringen i lige så høj grad om smartere software, der hjælper logistikken på vej. Det ved man alt om hos virksomheden Bossard.

Her sælger man et billigt produkt, som er altafgørende for fabrikker over hele kloden: Skruer og møtrikker. Og er logistikken internt på fabrikkerne, der skal bruge smådelene, ikke på plads, kan der hurtigt blive spildt mange arbejdstimer på manuelt at styre, genbestille og fylde op på den enkelte arbejdsstation i produktionen.

”Der, hvor der er gap lige nu, er, når en medarbejder manuelt kommer rundt til arbejdsstationerne for at tælle op og genfylde det som mangler. Det har vi løst, ved at implementere et system både på produktionslinjen og hovedlager, som kan snakke sammen. Så når der mangler noget på den enkelte arbejdsstation, får lagerforvalteren automatisk en oversigt over, hvem der mangler hvad,” siger Marc Olsen, salgsansvarlig for Bossards ­logistiksystemer i Danmark.

Når systemerne automatisk kan snakke med hinanden, sikrer virksomheden, at ingen går forgæves, og at der ikke bliver plukket forkert til genopfyldning på ­arbejdsstationerne. Og systemet er samtidig en lavthængende frugt – sammenlignet med robotprojekter til mange millioner, der tager lang tid at implementere.

”Typisk har man det måske med at implementere de her ting til sidst, fordi man tænker, at skruer, møtrikker og plastikkapper ikke er så sexede som robotter. Men implementeringen er relativt simpel og hurtig, og effekten er kæmpe stor. Det koster jo lige så meget bøvl at håndtere en del internt til 300 kroner, som en møtrik til 50 øre,” siger han.

Nethandlen forlænger lageret

Samtidig har et nyt og altoverskyggende forbrugsmønster ændret på kravene til logistik de seneste 10-15 år: Nethandel.

”Det er ’last mile’ – det sidste stykke fra lager eller butik til kunden – hvor der er de største gevinster at hente nu med digitalisering. Og i arbejdet med at effektivisere logistikken ved flere af de store techvirksomheder praktisk taget, hvad vi har brug for, før vi selv ved det,” siger Jesper Stenbæk fra Dansk Erhverv.

Målet er, at software skal kunne imitere den erfarne købmand eller lagerchef, så der lander en ny sending bukser fra producenten i det sekund, en kunde har købt det sidste par på lageret. Hverken før eller senere. På den måde kan software hjælpe virksomhederne med at undgå at brænde inde med varer eller skuffe kunder med et ”udsolgt”-skilt.

 

Automatisering ­giver i sig selv en masse ­besparelser. Det er helt essentielt at man er med på bølgen, hvis man vil være relevant
Jesper Stenbæk fra Dansk Erhverv

”Automatisering giver i sig selv en masse besparelser. Det er helt essentielt at man er med på bølgen, hvis man vil være relevant. Den margin, der er i at gøre det billigere pr. levering gennem god logistik, skal i sidste ende gøre danske virksomheder konkurrencedygtige,” siger Jesper Stenbæk.

Og det synspunkt bakkes han op i af Marc Olsen fra Bossard.

”Virksomhederne skal koncentrere sig om at lave kvalitetsprodukter til en god pris – ikke holde styr på deres skruer og møtrikker. Det er mange gange det, der skal til, hvis man skal konkurrere med lande, som kun betaler en tredjedel i løn sammenlignet med Danmark,” siger han.

 

Marc Olsen, salgsansvarlig for Bossards ­logistiksystemer i Danmark.