Mangel på it-kompetencer udfordrer smv’erne
De danske små og mellemstore virksomheder (SMV’er) har svært ved at tiltrække de rigtige it-kompetencer, og derfor bliver potentialet i it-investeringer ikke udnyttet – det viser en ny undersøgelse fra Stofa Erhverv og Eniig Fiber.
Der er rift om medarbejdere med gode it-kompetencer, og det betyder, at det kan være svært for de små og mellemstore virksomheder at udnytte det kæmpe potentiale der ligger i it og derigennem vækste deres virksomheder.
Stofa Erhverv og Eniig Fiber har i samarbejde med Teknologisk Institut og Jysk Analyse undersøgt, i hvilket omfang danske smv’er er påvirket af manglen på it-kompetencer, og om det har bremset deres investeringer i it-løsninger.
Heldigvis så behøver man ikke de store it-kompetencer for at høste de lavt hængende frugter
Stig Yding Sørensen
Stig Yding Sørensen, seniorspecialist hos Teknologisk institut, har været dybt involveret i analysen, og han ikke er i tvivl om, at danske smv’er har et problem, når det kommer til at tiltrække it-kompetencer.
”Og så alligevel ikke, for det kommer lidt an på, hvilket digitaliseringsniveau vi snakker om. Vi har spurgt ind til, hvordan de danske virksomheder bruger it, og dem der bruger it til tekstbehandling og små enkle regneark har ikke noget problem. Men når man rykker en klasse op og snakker om dataudveksling, at trække data ud fra onlinedatabaser og lignende, så er der langt færre, der kan bruge de muligheder, og det er der, udfordringen ligger,” forklarer Stig Yding Sørensen.
Der er nemlig rift om it-kompetencerne, og samtidig står virksomhederne overfor den udfordring, at de kan være alt for dyre eller mangelfulde.
”Faktisk er der så meget rift om de rigtige it-kompetencer, at de bliver headhuntet allerede inde fra studiet, hvor de nærmest bliver gift væk til virksomhederne,” siger Stig Yding Sørensen.
Blandt danske smv’er er det ifølge undersøgelsen kun 20% der siger, at de i høj grad har de nødvendige kompetencer, og det er ikke godt nok.
”Man går måske glip af nogle forretningsmuligheder, og hvis andre kan udnytte dem, så kommer de ikke tilbage igen,” pointerer Stig Yding Sørensen.
Undersøgelsen fortæller da også, at mange ikke føler at de udnytter det potentiale, der er i it, og det mener Stig Yding Sørensen er ærgerligt.
”It kan bygge nye funktioner ind i produkterne og der er pænt mange effektiviseringsmuligheder i it. Så det er surt, hvis det kun er 25%, der mener, de udnytter de muligheder. Og når så mange siger nej, så ved de godt, at de misser nogle muligheder,” forklarer Stig Yding Sørensen.
Men heldigvis så stopper mangel på it-kompetencer ikke danske smv’er i at investere i ny It.
Undersøgelsen viser, at der er en stor parathed til at investere i nyt It, og det mener Stig Yding Sørensen er rigtig godt.
”Heldigvis så behøver man ikke de store it-kompetencer for at høste de lavt hængende frugter. Der er stadig en værdi i at få indført nyt, selvom man ikke kan udnytte den fuldt ud. Men det ville da være en stor fordel, hvis de kunne få det fulde potentiale ud af deres investeringer,” slutter Stig Yding Sørensen.
Om undersøgelsen
Stofa Erhverv og Eniig Fiber har i samarbejde med Teknologisk Institut og Jysk Analyse interviewet 808 danske virksomheder om vigtigheden af digital infrastruktur, digitale kompetencer og det digitale mindset, når internettet er meget afgørende for at kunne drive forretning.
Virksomhederne er fordelt på de fem brancher Detail, Bygge og anlæg, Liberale erhverv, Landbrug og Industri.
Det er der kommet seks rapporter ud af, én for hver branche samt en samlet rapport.
Du kan læse mere om undersøgelsen, og downloade rapporter her:
eniig.dk/erhverv-digitalisering
stofa.dk/erhverv/digitalfremtid