Let måde at få styr på GDPR
De nye persondataregler har været i kraft i et år, men mange SMV’er halter stadig efter med at integrere reglerne i dagligdagen. SMVdanmark og LEXOFORMS samarbejder om, at gøre arbejdet med GDPR lettere for virksomhederne.
En del SMV’er halter efter i arbejdet med at leve op til de persondataregler, GDPR, der blev indført sidste år. Men reglerne gælder alle og der er ingen vej udenom; GDPR er kommet for at blive.
Men det at skulle forholde sig til GDPR lyder og er kompliceret. Derfor samarbejder SMVdanmark, der er hovederhvervsorganisationen for SMV’er, med Lexoforms om at tilbyde et værktøj, der gør det lettere for SMV’erne at få styr på GDPR. Således får medlemmer af SMVdanmark en særlig fordelagtig adgang til Lexoforms værktøj og til juridisk rådgivning i organisationens juridiske afdeling.
GDPR er kommet for at blive. Så det er bare et vilkår, man må arbejde med ude i virksomhederne. Det hjælper vi – og det her værktøj SMV’erne med
Jeppe Rosenmejer, jurist i SMVdanmark
”GDPR er kommet for at blive. Så det er bare et vilkår, man må arbejde med ude i virksomhederne. Det hjælper vi – og det her værktøj SMV’erne med,” siger Jeppe Rosenmejer, der er jurist i SMVdanmark.
Han peger på, at det kan blive en bekostelig affære ikke at have styr på virksomhedens håndtering af personfølsomme og personhenførbare data, men også at det handler om respekten for alles private oplysninger:
”Ingen af os er jo interesserede i at vores oplysninger ligger og flyder et sted. Som privatperson forventer vi også, at fitnesscentret eller bogklubben behandler vores personoplysninger med ansvar og respekt,” siger han.
Dataetik som konkurrenceparameter
Ifølge Kim Jensen fra Lexoforms skal GDPR ikke bare være en naturlig del af virksomhedernes dagligdag, men også et konkurrenceparameter.
”Kunderne opfatter det som en god, rigtig og vigtig ting. Men vi taler i virkeligheden alle om det i disse digitale tider, hvor tilliden til systemerne er lav og konsekvenserne store: Hvis kunderne hører om manglende overholdelse af reglerne – og ikke mindst om datalæk, så handler de jo ikke længere hos en. Dermed bliver god dataetik i virksomhederne et konkurrenceparameter,” siger Kim Jensen.
Først hovedrengøring, så ’housekeeping’
Arbejdet med GDPR er en løbende proces, hvor man først skal have opbygget alt den nødvendige dokumentation. Derefter skal man vedligeholde og løbende udføre kontroller og dokumentere disse.
”Der er ingen tvivl om, at udfordringen ved en hovedrengøring er større, men det er så det, værktøjet kan hjælpe med. Derefter kan man så at sige bare nøjes med at ’holde rent’. Virksomhederne skal så løbende slette kundeoplysninger, der er mere end fem år plus det indeværende år gamle, og så skal det overfor Datatilsynet kunne dokumenteres, at sletningen reelt er gennemført. Det er alle de processer værktøjet er udviklet til, og det gør det faktisk langt mindre kompliceret – og billigere end mange tror – at have med GDPR at gøre,” forklarer Kim Jensen og peger på at værktøjet er udviklet specifikt til SMV’er og branchetilpasset.