E-handel version 2.0 – gave eller trussel?
Med Amazon Prime, trykknapper og gratis returfragt er e-handel ved at revolutionere sig selv. Men det kan blive barskt for både de traditionelle og e-butikkerne, siger eksperter.
Amerikanerne gør det allerede i stor stil – trykker på en knap, når bleerne er brugt op eller når ketchupflasken er tom – og kort tid efter leverer Amazon friske forsyninger direkte og fragtfrit til deres hoveddør.
Det hele sker via det særlige medlemskab, Prime, der kan købes for bare 119 dollars om året og resulterer i en lang række fordele – herunder video- og musikstreaming og altså også gratis fragt.
Det er et koncept, der begejstrer nogle, og får det til at løbe koldt ned ad ryggen på andre – f.eks. i dansk detailhandel. For den dag e-handelsgiganten får sig et dansk domænenavn, vil mange få kamp til stregen.
Det mener ikke mindst Niels Ralund, der er administrerende direktør i Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), der har mere end 2000 webshops som medlemmer.
”Vi har en forventning om, at Amazon etablerer sig med dansk domæne her i 2019. Det vil formentlig blive en fordel for danske forbrugere med et enormt udvalg og lynhurtig levering til den enkelte kunde. Men dermed kan det også blive en sej kamp for dansk erhvervsliv og især dansk detailhandel,” siger han.
En revolution
Når Amazon, der sælger alt fra dagligvarer over møbler og til tøj og bøger også får en rent fysisk tilstedeværelse i Danmark og dermed kan tilbyde lynhurtige leverancer, vil det give traditionelle- såvel som web-butikkerne kamp til stregen.
”Amazon er en spiller, der både er meget professionel og meget innovativ. Eksempelvis sælger man et kamera-kit, der kan sættes op ved ens hoveddør for omkring 200 kr. Fra jobbet kan man så se, når buddet kommer med ens varer, og man kan låse ham ind. På tilsvarende vis har man udviklet et Prime-Visa Kort, som giver fem procent rabat og selvfølgelig opbygger en loyalitet hos kunderne. Dermed er det ikke nogen overdrivelse at kalde Prime-konceptet for en revolution,” siger Niels Ralund og nævner, at Amazon måske nok er den største trussel i horisonten – men ikke den eneste.
”Der er efterhånden en del af de store butikker – herunder Zalando – der tilbyder, at kunden kan få forskellige tøjstørrelser hjem. Derefter kan kunden vælge det, man vil beholde, og efterfølgende få resten afhentet gratis. Sammenlagt tror jeg det er tendenser, der kommer til at koste livet for mange af dem, der ikke kan tilbyde en lignende service.”
Kommer til at gøre ondt
Og Niels Ralund er langt fra den eneste, der forventer store forandringer i fremtiden. I en udtalelse til Berlingske peger serieiværksætter og foredragsholder Martin Thorborg både på fordele og ulemper:
”Som forbruger vil jeg være begejstret for Amazons indtræden på det danske marked. Jeg har boet i USA i fire år og oplevet den service, at få leveret varer og kunne returnere samme dag. Der er ingen tvivl om, at de danske forbrugere står til at få billigere varer med uhørt højt serviceniveau, som Amazon står for, så det er jo fantastisk.”
Men for e-butikkerne ser det anderledes dystert ud, mener han:
Jeg tror, det kommer til at gøre rigtig ondt på dansk detailhandel, og dansk e-handel er jo slet ikke gearet til sådan en modstander. Amazon har en helt anden professionalisme i forhold til deres logistik og de har billigere priser.”
Fra Jan Damsgaard, der er professor og institutleder ved Institut for IT-ledelse på CBS, er meldingen til samme medie nogenlunde enslydende:
”Amazon har man de første 20 år trukket lidt på skuldrene af og tænkt, at det bare er sådan en online boghandel. Men det har blot været opvarmning til hvad, der kommer til at ske nu. Når de kommer til Danmark, vender det op og ned på alt.”

“I Danmark er vi super dårlige til at sælge online på globale markedspladser som Amazon, og det skal vi blive bedre til, hvis vi vil klare os i konkurrencen”, Niels Ralund.
Han peger på, at udviklingen ikke bare vil ramme detailhandelen, men også produktionsvirksomhederne, som skal eksekvere hurtigere, og gøre deres produkter mere smarte, hvis de vil være med i kampen mod Amazon.
Det kunne f.eks. være ved at indbygge en sender i produkterne, så man kan få et billede af, hvordan kunden bruger det og dermed tilbyde services.
”I Danmark er vi super dårlige til at sælge online på globale markedspladser som Amazon, og det skal vi blive bedre til, hvis vi vil klare os i konkurrencen,” siger han.
Den positive historie
Men når en udenlandsk e-butiks mulige indtræden på det danske marked kan skabe så meget postyr, er der på sin vis også tale om en positiv udvikling, siger Niels Ralund fra Foreningen for Dansk Internethandel.
”Det handler jo om, at vi laver rigtig mange af vores indkøb på nettet – ikke mindst fordi vi altid har mobilen lige vedhånden og det er let. Men det handler også om, at vi i den grad er blevet trygge ved internethandel. Da vi startede med at lave vores analyser af, hvor meget folk handlede på nettet, spurgte vi dem hvert kvartal. Derefter blev det hver måned og i dag er det hver uge. I dag handler folk så ofte, at de simpelthen ikke kan huske det ene køb fra det andet, hvis vi spørger med større intervaller. Og trygheden er velbegrundet,” fortsætter Niels Ralund:
”Det mest sikre sted at handle er faktisk på nettet. Opstår der problemer i en handel, går bankerne bare ind og annullerer den, så du som kunde altid får dine penge tilbage. Det er jo godt for kunden, men knapt så godt for butikken. Dertil kommer, at de sociale medier og e-mærket (den danske certificeringsordning for webshops, red) for ikke at tale om Trustpilot, har været med til at gøre butikkerne bedre og dermed igen øge kundernes tryghed.”
Fortsat vækst – men for hvem?
Kikker man på tallene for dansk internethandel, er det da også kun gået én vej siden handelens spæde start i slutningen af 1990’erne. Alene i 2018 voksede vores handel på udenlandske sider med 17 procent mens handelen på danske sider voksede med 11 procent. Det resulterede i en samlet vækst på 13 procent, svarende til en omsætning på knap 130 mia. kr.
Foreningen for Dansk Internethandel vurderer, at væksten vil fortsætte i nærmeste fremtid.
”Jeg tror, at handelen vil fortsætte med at vokse gennem de næste fem år. Primært fordi tilliden vokser og fordi webshopsene imødekommer kundernes ønsker om flere og billigere varer samt hurtigere levering. Hvordan handelen så bliver fordelt mellem danske og udenlandske og store og små butikker, vil tiden vise,” siger Niels Ralund.