E-handel kræver hurtig og fleksibel levering
Over 155 mio. pakker fra e-handel skal sendes hurtigt og leveres, hvor det er mest bekvemt for kunden. Logistikopgaverne stiller ikke kun krav til netbutikkerne, men i høj grad også til transportører som PostNord, GLS, Bring og DAO365.
I 2018 udløste danskernes e-handel en sand pakkeregn over landet med cirka 155 mio. pakker på vej til danske forbrugere, der havde handlet i danske eller udenlandske netbutikker.
Knap halvdelen af e-handlens pakker blev leveret på kundens hjemme- eller arbejdsadresser, mens resten blev hentet af kunderne selv i pakkeautomater og pakkeshops som fx tankstationer, supermarkeder, kiosker og slikbutikker.
Der er dog markante forskelle på, hvordan man ønsker sit seneste netkøb leveret. Nøgleordet er ”bekvemt”.
”Vi handler i høj grad på nettet, fordi udvalget er større, og så kan vi spare tid, samt handle, når det passer os. Derfor forventer vi også, at leveringen sker, så det er mest bekvemt for os,” siger kommunikationschef Henrik Theil, fra FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.
Så de unge foretrækker i højere grad ”selvhenter”-modellen, mens der er flertal for hjemmelevering hos pensionisterne. (Se figur sidst i artiklen).
De mange leveringsformer har også øget konkurrencen mellem distributørerne. Så selv om brevmængden falder, og de omdelte trykte reklamer bliver færre, så er alle post- og avisbude ikke blevet arbejdsløse.
PostNord er stadig den største aktør i markedet, selv om GLS har fået en pæn del af pakkemarkedet, mens DAO365 – tidligere Dansk Avis Omdeling – har fyldt småpakker i avistaskerne, så der leveres også i de tidlige morgentimer.
Flere pakkeshops end posthuse
PostNord indledte 2019 med at fortælle, at man i løbet af 2019 vil åbne 500 nye udleveringssteder (pakkeshops/postbutikker) i Danmark.
Hertil forklarer PostNord Danmarks adm. direktør, Peter Kjær.
”Vi styrker vores netværk i hele landet, og gør det endnu lettere for danskerne at hente deres pakker. I øjeblikket står vi midt i en hård kamp om pakkerne fra nethandlen, og den skal vi blandt andet vinde på at have Danmarks bedste og mest tilgængelige udleveringsnetværk.”
Satsningen vil ifølge direktøren gøre det nemmere for forbrugerne at hente deres pakker, men det vil også styrke netbutikkerne.
”Vi anslår, at vi i løbet af 2019 ryger pænt over 4000 pakkeshops/udleveringssteder, når vi regner pakkeautomaterne med, Så både danske forbrugere og netbutikkerne kan glæde sig over, at det i dag er nemmere at finde et udleveringssted end for bare 10 år siden, hvor man skulle hente sine pakker på langt færre posthuse med begrænsede åbningstider,” siger Henrik Theil, FDIH.
Mange kiosker og mindre købmænd ser samtidig en fordel i at fungere som pakkeshop, der både udleverer og ofte modtager pakker, der skal sendes tilbage. Det giver dels en fast indtægt at være pakkeshop, dels er der ofte et ekstra salg, når kunden alligevel er i butikken.
Hurtig og bæredygtig levering
Konkurrencen fra udenlandske netbutikker er meget mærkbar i den danske e-handel, da op mod en tredjedel af danskernes årlige nethandel på 129 mia. kr. ender i udlandet.
De udenlandske konkurrenter med tyske Zalando (tøj) og den globale supermarkedsgigant Amazon har ikke kun lave priser. De sikrer også hurtig og til tider gratis levering samt fri fragt på returnering af fortrudte køb.
Det er en udfordring, som fx Matas har taget op. Direktør Gregers Wedell-Wedelsborg fra Matas har peget på, at mange varer på Amazons hylder er de samme, som Matas sælger, så han vil konkurrere på at være hurtigere og levere bedre service end sin globale konkurrent.
Så han tilbyder Matas-butikker som udleveringssteder for kunders køb på Matas.dk, så de typisk inden for et døgn efter køb kan hente varerne i butikken lokalt. Det giver plads til rådgivning og salg, som den lokale kiosk vil have svært ved at matche. Hertil kommer timelevering i større byer, så pakken leveres samme dag, som ordren er afgivet.
Hurtig levering og øget service er det gennemgående modtræk hos danske netbutikker uanset om branche og virksomhedsstørrelse.
”Vi ved fra vores Logistikundersøgelser blandt medlemmerne, at det gennemgående konkurrenceparameter er hurtig levering eller levering på tidspunkter, der passer kunden. Det stiller også store krav til lagerstyring og -organisering, uanset størrelsen på netbutikken,”
Uanset udfordringerne, så forventer 7 ud af 10 netbutikker, at de vil fordoble antallet af sendte pakker inden for de næste 3 år.