Betalingerne bliver digitale og mobile
Mobilen har massiv fremgang i e-handlen, og det smitter af på valg af betalingsløsninger, hvor MobilePay for alvor fik fremgang i 2018. Mobilen bruges også i den fysiske detailhandel, så alt peger på, at vores betalingskort fremover ikke er af plastic, men er en stump software i din smartphone.
Den er rejsekort, boardingkort, koncertbillet, betalingsinstrument, spillemaskine og din livline til Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat og alt muligt andet. Det handler om mobilen, altså den smartphone, som 4,2 mio. danskere over 15 år har i lommen.
Den har nu også indtaget rollen som indkøbsvogn i takt med, at den anvendes oftere, når vi handler på nettet. Faktisk blev hver femte handel (21%) på nettet i 2018 foretaget via en mobiltelefon. I 2016 var det kun hver tiende (11%) viser FDIH E-handelsanalyse.
Det er især de unge under 25 år og børnefamilierne, der bruger mobilen, mens de ældre danskere +50 år er rigtig glade for tablets.
Det er naturligt, at når både søgning efter og køb af varer sker via mobilen, så skal betalingen også ske ”mobilt”. Tidligere tiders udfordringer med at balancere med betalingskort og mobil samt indtaste lange kortnumre, udløbsdato og CVV-kode fra kortets bagside støtter ikke en hurtig beslutning og et impulskøb på nettet.
MobilePay har gået sin sejrsgang i Danmark, Dankortet leveres nu digitalt som en app og ApplePay er på vej ind i Danmark. Der er behov for digitale løsninger, der følger mobilen, og det viste sig i 2018, at for hver 10 nethandler, så blev én betalt ”mobilt”. I 2016 var det én mobilbetaling, hver gang der blev handlet 33 gange.
”Alt tyder på, at betalingsløsninger, der kan lægges på mobilen – og som tillige kan bruges i den fysiske verden – vil være i vinderfeltet. Det skal være nemt, sikkert og enkelt at bruge,” siger kommunikationschef Henrik Theil, FDIH – Foreningen for Dansk Internethandel.
Butikkerne vælger løsninger, der matcher deres kunders adfærd
For butikkerne er det ikke nødvendigvis den økonomisk mest attraktive løsning, som kunderne foretrækker, især når man kigger på prisen.
Butikkerne må ikke længere overvælte det gebyr, som butikken skal betale pr. betaling, på kunden. Det kan altså blive dyrt at tage imod udenlandske kreditkort eller mobile løsninger, fordi de ofte er dyrere end fx Dankortet.
”Butikkerne er nødt til at se på , hvad ens kunder foretrækker at betale med, når de vælger hvilke betalingsmidler, de vil tage imod. Kreditkort med indbyggede rejse- og elektronikforsikringer er ofte dyre i gebyr. Så butikker, der sælger rejser eller faldskærme vil vurdere gebyrerne i lyset af, om det kan styrke deres salg,” konstaterer Henrik Theil, FDIH.
”Hvis kundegruppen foretrækker mobile betalingsformer eller bestemte typer wallets på mobilen, så skal de med i butikkens betalingsløsninger.”
Flere mobile løsninger – herunder MobilePay – indeholder services, der gør det mere attraktivt for forbrugerne og webbutikkerne at bruge dem. Det kan fx være automatisk udfyldelse af navn og leveringsadresser, hvilket letter kundens købsforløb, og giver en bedre sikkerhed for butikken for hvor hvem, der køber og hvor der skal leveres.
Konkurrencen på betalingsmarkedet er benhård, og den skærpes i takt med nye betalingsløsninger kommer på markedet. Senest har Jyske Banks melding om nedprioritering af Dankortet til fordel for VISA for alvor åbnet en livlig debat. Svenske Klarna har også opgraderet sit tilbud til danske netbutikker med en kombination af lånefinansiering af kundekøb, kortbetalinger mm.
”Det er dog i sidste ende kundernes valg af betalingsmiddel, der afgør, hvilke betalingsløsninger man skal vælge som butik. Trenden peger klart på mere mobil og wallets som fremtidens betalingsinstrumenter, siger FDIHs administrerende direktør Niels Ralund.
De fleste betalingsløsninger er derfor i fuld gang med den digitale omstilling, og det kan betyde helt nye løsninger, der ikke baserer sig på betalingskort.
EUs Betalingsservicedirektiv II (PSD2), i Danmark ”Betalingsloven” har netop som mål at give adgang for både nuværende og helt nye aktører til at levere nye og innovative betalingsløsninger fx som konto-til-konto overførsler. Med nye betalingsløsninger som ApplePay, SamsungPay og mange andre, bliver det svært at give et præcist bud på fremtidens betalinger – herunder om det bliver med eller uden Dankort.