Sponseret af Sinatur

Foto: Sinatur

Bæredygtighed er en del af oplevelsen

Siden 1995 har de seks ­hoteller i hotelkæden Sinatur Hotel & Konference haft den grønne nøgle. Bæredygtighed er en forankret del af hotellernes kultur og det smitter af på gæsternes oplevelser. Men selvom man er blandt frontløberne af den grønne dagsorden betyder det ikke, at man er i mål – langt fra.

Ude på den jyske hede – mellem Billund og Herning – står en vindmølle. Det har den gjort siden 1997, hvor den blev opført af de visionære ejere af Skarrildhus Sinatur Hotel & Konference. Vindmøllen genererer strøm til den nærmeste landsby og står som et symbol på Sinatur hotelkædens filosofi om at passe på naturen og blive landets første CO2 positive hotelkæde i 2030.

”I Sinatur har vi tradition for at have nogle visionære ejere, der investerer i ansvarlig hoteldrift og ønsker at gøre noget godt for miljøet. Alle vores hoteller er placeret i naturen og vores gæster nyder godt af de naturskønne omgivelser under deres ophold. Derfor skal vi også passe godt på dem,” siger Kari Brandsgård, der er direktør på Haraldskær Sinatur Hotel og Konference.

Sinatur-kæden, der i oktober 2019 vandt prisen ”Bedste Hotelkæde” ved Danish Travel Awards, tæller i alt seks hoteller, der alle driver hoteller på naturens præmisser. Alle hotellerne ligger placeret i smukke, naturskønne omgivelser, hvilket gør naturen til en vigtig del af den oplevelse, hotellet tilbyder sine gæster.

Vi kan se, at det her giver en ­ekstra ­motivation. For man ­bliver mere bevidst omkring at man er med til at gøre en ­forskel. Både for gæsterne og for samfundet
Kari Brandsgård

For at passe på naturen prioriterer hotellet eksempelvis at handle lokalt og økologisk, hvor det er muligt. De affaldssorterer og genanvender mest muligt, og har et mål om at være affaldsfrie i 2030. Og så bruger de udelukkende grøn strøm. Et vigtigt skridt på vej mod en status som CO2-positive.

”Vi tror på, at vi skal gøre alt, hvad vi kan for, at naturen forbliver lige så smuk, som den er nu. Derfor køber vi fx lokale råvarer så ofte, vi kan til gavn for lokalsamfundene og miljøet. Derudover har vi reduceret antallet af vareleverancer med 54 procent siden 2017, hvilket har reduceret vores CO2-udledning markant. ” forklarer Kari Brandsgård.

Fælles front for høje ambitioner

For at kunne indfri ambitionen om at være CO2-positiv i 2030, er hotelkæden afhængig af, at den bæredygtige kultur er forankret blandt medarbejderne og at de engagerer sig i arbejdet med at realisere målene for 2030.

”I dag genanvender vi hele 72 procent af vores affald, og det er kun muligt, fordi vi har nogle dygtige og engagerede medarbejdere, der kan se formålet med den ekstra arbejdsgang, der unægtelig er forbundet med det store sorteringsarbejde. De gør det, fordi der er et fælles mål om at være så tæt på 100 procent som muligt i 2030,” siger Kari Brandsgård.

For at bevare motivationen og inddrage medarbejderne i strategien har Sinaturkæden etableret et ambassadørkorps af medarbejdere, der skal sikre, at hotellerne både hver for sig og i fællesskab når deres ambitiøse 2030-mål og fortsætter den grønne udvikling.

Ambassadørkorpset består af medarbejdere fra alle afdelinger på tværs af de seks Sinatur-hoteller. Hver bæredygtighedsambassadør repræsenterer sin afdeling i det konkrete arbejde med Sinaturs bæredygtige forretningsstrategi. Ambassadørens fornemste opgave er at sikre, at alle kollegaerne har lyst til og mod på at arbejde med bæredygtighed og ansvarlighed i Sinatur, samt at sparre, erfaringsudveksle og idégenerere med de øvrige ambassadører.

”Vi kan se, at det her giver en ekstra motivation. For man bliver mere bevidst om, at man er med til at gøre en forskel. Både for gæsterne og for samfundet. Det giver en ekstra dimension til arbejdet og afdelingerne finder et fællesskab omkring et udviklingspotentiale, i stedet for at det hele bliver traditionel hoteldrift,” siger hun.

Traditionen holdes i hævd

Hotelkædens 2030-ambitioner er på ingen måde taget ud af den blå luft. Siden man modtog Den Grønne Nøgle, har man arbejdet dedikeret med at drive hoteller med et bæredygtigt fortegn.

Kari Brandsgård fortæller, at de aldrig har været i tvivl om formålet, men at de først er begyndt at måle på indsatsen inden for de seneste par år.

”Vi har altid prioriteret genanvendelse og affaldssortering og vi vidste godt, at vi var gode til det. Men vi begyndte først at sætte tal og mål på vores indsats for to år siden. Dengang sorterede vi 62 procent af vores affald. I dag er det så steget til 72 procent, og i 2025 skal vi være på 80 procent. Tal er håndgribelige, nemme at forklare og motiverende for vores medarbejdere, fordi de kan se, at hvis de bare ændrer deres vaner og arbejdsgange en lille smule, så har det en stor effekt,” siger Kari Brandsgård.

Grøn forretning er god forretning

Også gæsterne tager godt imod hotellernes grønne profil og kommer igen, fordi de nyder de naturskønne omgivelser og den bæredygtige gastronomi. Sinatur Hotel & Konference vandt prisen for Bedste Madkoncept 2019 ved en stor branchemesse sidste år, hvilket viser, at bæredygtige ambitioner og omtanke for naturen ikke betyder afsavn og kedelig mad på tallerkenerne. Tværtimod.

Hotelkæden har formået at skabe en klimavenlig forretning, hvor den grønne dagsorden er med til at skabe opmærksomhed og trække gæsterne til. Det er der også andre hoteller og øvrige virksomheder, der gerne vil lade sig inspirere af og hos Sinatur byder man de nysgerrige velkommen med åbne arme.

”Vi er i fuld gang med at skabe en klimavenlig forretning, hvor vi belaster vores omgivelser så lidt som overhovedet muligt. Og vi er allerede nået langt. Men alene gør vi ikke den store forskel. Derfor ønsker vi at samarbejde med – og bakke op om andre, der også tager ansvar for naturen og det samfund, vi er fælles om at passe på. For jo flere vi er, jo længere når vi,” siger Kari Brandsgård og fortsætter:
”Vi har altid gjort det her, vi har bare gjort det meget skjult. Der kommer mange andre hoteller udefra for at lære af os, for hvis man vil starte fra den ene dag til den anden, så kan det være meget uoverskueligt. Det skaber ringe i vandet, når vi kan fortælle den her historie,” siger Kari Brandsgård.

 

Tags: ,
Sinaturs 2030-målSinaturs 2030-mål

Vi gør, som naturen siger
I Sinatur har vi en ambition om at drive hotel på naturens præmisser. Derfor passer vi rigtig godt på den, og vi har sat os en række konkrete mål for, hvor langt vi er nået i 2030.

1. Kun danske fødevarer
Vi køber vores råvarer hos danske leverandører, der er placeret så tæt på vores hoteller som muligt – og selvfølgelig helst økologisk.

2. Kun certificerede og bæredygtige produkter
Alle de produkter, vi bruger på hotellerne, skal være certificerede og komme fra bæredygtige virksomheder.

3. Egenproduktion af madvarer
Alle hoteller har egen køkkenhave, hvor vi dyrker fødevarer ti l brug i vores restauranter.

4. 100 % affaldsfrie
Vi minimerer mængden af aff ald og sikrer, at alt kan genbruges eller genanvendes.

5. Vi er CO2-positive
Vi går fra kun at bruge grøn strøm ti l selv at producere energi, og vi producerer endda mere, end vi forbruger.

6. Vi er vandneutrale
Vi begrænser forbruget af vand og investerer i løsninger ti l ­vandbesparelse og -genanvendelse