Det er alt for besværligt at tænke grønt
En ny undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at danske virksomheder meget gerne både vil tænke grønt og arbejde grønt. Det er bare alt for svært at finde frem til værktøjer, der gør indsatsen sammenlignelig.
Den grønne omstilling er i fuld gang både i den offentlige og private sektor. Det betyder, at der bliver øget efterspørgsel på såvel grønne produkter som grønne serviceydelser. Men der er ikke ens metoder for, hvorledes man måler på og rapporterer om, hvordan og hvornår disse produkter samt ydelser er grønne. Det viser ny undersøgelse fra Dansk Erhverv, som efterlyser en indsats, der sikrer ensartet, grøn rapportering og grønne standarder.
I Dansk Erhvervs undersøgelse om rapportering af klimapåvirkning svarer 24 pct. af virksomhederne, at de arbejder med internationale standarder og certificeringer, som også omfatter fokus på klima. Men samtidig står det klart, at antallet og variationen af værktøjer i markedet er enorm, samt at virksomheder opgør og afrapporterer deres CO2 udledning forskelligt.
Svært at finde rundt
Af undersøgelsen fremgår det endvidere, at virksomhederne frem mod 2025 forventer en markant stigning i efterspørgslen efter grønne løsninger. 71 pct. af virksomhederne med produktsalg forventer således en stigende efterspørgsel på klimavenlige produkter, mens det tilsvarende tal for serviceydelser er 59 pct. Af samme årsag har mange virksomheder allerede i dag fokus på at gøre deres produkter og serviceydelser mere klimavenlige.
I dag har virksomhederne svært ved at finde rundt i de mange grønne opgørelses- og rapporteringsmetoder. Der er således brug for at kortlægge og samstemme eksisterende metoder og værktøjer, så virksomhederne får nemmere ved at navigere, og samtidig får ét fælles sprog samt én fælles målestok at arbejde ud fra,
Louise Riisgaard, markedschef i Dansk Erhverv
Vær på forkant med EU
”Med fælles rapporteringsmetoder vil kunderne få mulighed for at efterspørge og sammenligne dokumenterede grønne løsninger med henblik på at undgå green washing. Det har en stor betydning for den grønne omstilling. Virksomhederne vil meget gerne udvikle grønne løsninger, men de skal være dokumenterede, da det gør konkurrencesituationen bedre og hjælper forbrugerne”, fortæller Louise Riisgaard. Hun siger videre.
”Virksomhederne vil gerne vil bidrage til den grønne omstilling. Det er det generelle billede. Men særligt de mindre virksomheder famler stadig, når de skal rapportere om resultaterne af deres klimaindsatser. Samtidig ved vi, at der er regulering på vej fra EU på det her område. Så det er vigtigt, at regeringen, myndighederne og dansk erhvervsliv arbejder for, at de regler der kommer, også giver mening og kan håndteres i virksomhederne”.