Der er ingen tvivl om, at det bliver mere digitalt og banking-as-a-service, hvor bankprodukter mere bliver servicefunktioner. Jeg tror, at både banker og forbrugere gerne vil derover, hvor banken er en usynlig, betroet servicepartner. Simon Schou, Chief Innovation Officer, Copenhagen Fintech

Hvordan ser fremtidens bank ud?

Siden netbankens indtog er udvalget af digitale bankprodukter eksploderet, og med de seneste års væld af fintech-virksomheder, der vil udfordre den etablerede branche, er digitaliseringen accellereret yderligere.

Eksperter peger på, at fremtidens finanssektor vil være langt mere fragmenteret og at konkurrencen er på vej til at blive global.De mange og hurtige ændringer vil unægteligt få betydning for, hvordan fremtiden bank kommer til at se ud. Derfor har vi bedt Saxo Bank, Jyske Bank og Copenhagen Fintech spå om fremtiden.

 


Hvordan tror I at fremtidens bank ser ud i 2020?

Der kommer til at være flere forskellige banker, der positionerer sig til forskellige segmenter. Den bank vi gerne vil være, er en der holder fast i at være en rådgivnings-og relationsbank.
Vi kører satser på at lave en helt ny digital bank, der arbejder tæt sammen med rådgiverne i afdelingerne. Rådgivning er noget, vi kommer til at føre ud i vores digitale kanaler i meget større grad, end vi har gjort tidligere.

Vi kommer til at holde fast i vores knap 100 afdelinger, men de kommer til at se helt anderledes ud. Integration mellem teknologi og fysiske afdelinger kommer vi til at se meget mere af – det har et kæmpe potentiale.

Peter Schleidt, Bankdirektør i Jyske Bank

Hvordan er I forberedt på ­fremtidens konkurrence?

Udviklingen går ekstremt hurtigt, og vi kan ikke udvikle alt selv. Derfor er jeg heller ikke så bekymret for konkurrencen fra fintech-firmaerne – dem skal vi omfavne og samarbejde med på en smart måde, så vi sammen kan leve op til kundernes behov.

Det jeg er mest bekymret for er, om vi selv er i stand til at følge udvikling. Der er nye krav til banker hele tiden, men også stor udvikling på teknologisiden. Vi kan så mange ting, men vi skal også have ressourcerne til det. Vi skal være dygtige til hele tiden at lave det, der giver mest værdi for kunderne.

 


Hvordan tror I at fremtidens bank ser ud i 2020?

Mange banker opbygger egne systemer til at dække hele værdikæden for stort set alle produkter og services. Men digitalisering kalder på en ny, åben forretningsmodel med knivskarpt fokus på bankernes egentlige styrke: Servicering af deres kunder.

Søren Kyhl, Vice-administrerende ­direktør og COO i Saxo Bank.

Set fra min stol udvikler fremtidens bank ikke særlig meget teknologi selv. Fremtidens bank har en åben arkitektur og integrerer gennem API’er med tredjepartsløsninger, som deres kunder har brug for. Fremtidens bank hjælper sine kunder med at navigere det bugnende udbud af smarte fintech-løsninger ved at udvælge de bedste services og samle dem på en intuitiv måde.

Hvordan er I forberedt på ­fremtidens konkurrence?

Saxo Bank leverer hele værdikæden for investering i globale kapitalmarkeder. Men vi ved ikke, hvem der udbyder investering i fremtiden, eller hvilke interfaces kunder vil bruge til at investere – måske deres bil eller stemmegenkendelse? Derfor er vores infrastruktur fleksibel, så vi kan integrere med alverdens udbydere og interfaces.

Partnerskaber er altafgørende for fremtidens finanssektor, og derfor er vores infrastruktur bygget til at kunne indgå teknologipartnerskaber. I dag bruger flere end 120 finansielle institutioner vores teknologi og infrastruktur til at servicere deres kunder, og det er et forretningsområde, vi forventer vil vokse markant.

 


Hvordan tror I at fremtidens bank ser ud i 2020?

Der er ingen tvivl om, at det bliver mere digitalt og banking-as-a-service, hvor bankprodukter mere bliver servicefunktioner. Jeg tror, at både banker og forbrugere gerne vil derover, hvor banken er en usynlig, betroet servicepartner. Banken bliver bragt tættere på kunden, og vil blive bedre til at forudsige kundernes økonomi proaktivt i stedet for at rådgive på bagkant. Spørgsmålet er, om teknologien, strukturen omkring de etablerede banker og lovgingen kan bringe os dertil.

Simon Schou, Chief Innovation Officer, Copenhagen Fintech

Hvordan er I forberedt på ­fremtidens konkurrence?

Jeg tror meget på partnerskaber. Hvis man holder sig til sit snævnre område med en defensiv strategi, så bliver man presset. Bankerne skal tage udgangspunkt i sin kerne, og udvide med partnerskaber – også udenfor deres normale comfortzone.

Startups vil gerne have en bid af kagen. Til gengæld vil de også få bankerne ud på nye områder, hvor de kan åbne ny forretning. Det skal ikke være partnerskab for partnerskabets skyld. Det skal være win-win partnerskaber, hvor alle partner får værdi.

Hele infrastrukturen er et must i den sammmenhæng, men det handler i lige så høj grad om forretnings- og konceptudvikling, som om IT og jura. Dem der er bedst rustet til parnerskaber og kan lukke dem, så de giver værdi, kommer til at stå stærkt.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *