Bankdata: Kerneopgaven er afgørende for fintech-revolutionen
En underskov af fintech-virksomheder er i gang med at ændre hele finansverdenen til et åbent økosystem af tilbud. It-udvikling gør det muligt, og bankerne opruster voldsomt på den front. Men det må ikke være på bekostning af tillid og sikkerhed, mener Bankdata.
Bankernes transaktioner blev fysisk sendt til Bankdata i Fredericia, da virksomheden så dagens lys i 1966. Her blev transaktioner kørt gennem datamaten – det var starten på finansiel IT.
Det lyder helt vanvittig i dag, hvor al bankvirksomhed er digitaliseret. Først fik pengeinstitutterne deres egen opkobling til datacentralen, så de elektronisk kunne indsætte og hæve penge på kundernes konti. Senere, med internettets udbredelse, kom netbanken. Og efter Bankdata satte strøm til sin første mobilbank i 2010, bruger kunderne nu primært telefon til at møde banken.
”For 50 år siden kunne vi levere al IT til alle vores pengeinstitutter med bare 17 mand. Nu er vi over 700 og er ikke i nærheden af at kunne levere alt det, der er behov for, og i fremtiden bliver det kun endnu mere udtalt,” siger Claus Hjort Bjerre, adm. direktør i Bankdata.
Udviklingen er accelereret, og sammen med en lind strøm af nye regulativer stiller det konstant nye krav til de løsninger, Bankdata leverer til pengeinstitutterne. Men på ét punkt er forretningen dog stadig den samme: Tilliden mellem banken og kunden er stadig det vigtigste parameter.
Gammel kernesystem lærer samarbejde
Kernen i Bankdatas IT-platform er en gennemprøvet teknologi, der har sine rødder i det forrige årtusinde. Den sikrer, at transaktioner og data kan håndteres hurtigt og sikkert. Teknologien er udviklet gennem mange år, og den er både stabil og skalerbar nok til at kunne håndtere det stadigt stigende antal transaktioner. Men den har et problem i en moderne, digital verden: Den er dårlig til at snakke sammen med andre systemer.
”De moderne IT-systemer, som vi møder ude ved vores kunder, kræver, at vi kan udveksle information med dem. Vi indgår i stigende grad i forskellige økosystemer, og det kræver, at vi har en meget integrerbar platform, som er nem at koble sig op på og udveksle information med. Det giver os mulighed for at arbejde sammen med de mange fintech-virksomheder, som tilbyder spændende løsninger til kunderne,” siger Claus Hjort Bjerre.
Rækken af specialiserede løsninger, der skaber stor værdi for smallere segmenter, er eksploderet med opblomstringen af fintech. Nogle af de løsninger vil bankerne gerne tilbyde sine kunder i samarbejde med fintech-virksomhederne, og det kræver, at den gamle, stabile kerne i Bankdata får tilføjet et mere snaksagligt lag.
”Der er en hel verden udenfor kernen, der gerne vil bruge de transaktioner og data. Derfor er vi begyndt at bygge en ny, fleksibel platform ovenpå, som bygger bro mellem den gamle, velafprøvede teknologi og de muligheder, der i dag findes med internettets teknologier. På den måde kan vi udstille data og funktioner på en sikker måde. Og det tror jeg, kommer til at betyde en masse for vores kunder fremadrettet,” siger Claus Hjorte Bjerre.
Åbenhed kræver sikkert grundlag
I fremtidens bankverdenen skal data flyde frit – når altså den enkelte kunde giver lov. Open Banking – en model, hvor de etablerede pengeinstitutterne og nye fintech-virksomheder kan bygge spændende tilbud til kunderne ovenpå de eksisterende platforme – danner fundamentet.
En fremtid med integrerede løsninger gennem Open Banking-modellen forudsætter dog, at sikkerheden opretholdes, og at der er respekt om, at kundernes data er deres egne og kun udveksles med deres samtykke.
”Du skal som kunde kunne have en tillid til, at det er de rigtige data, der bliver vist i din netbank, og at andre ikke kan komme ind og kigge med. I det øjeblik vi ikke kan levere det, forsvinder tilliden til vores løsninger – og det er jo tilliden, bankerne lever af,” siger Claus Hjort Bjerre.
”En forudsætning for tilliden er, at når vi skal udstille vores data til nye aktører, skal det være på en lige så sikker måde, som når vi gør det i netbanken. Samtidig skal vi afskærme vores centrale platform, så vores bankdrift ikke bliver forstyrret – uanset hvad der sker på ydersiden.”
Man er hos Bankdata meget bevidste om netop det dobbelte ansvar. Både at være et væsentligt bolværk omkring tilliden og samtidig drive den innovation fremtiden kalder på.
”Hvad der så lige kommer til at ske i fremtiden, er et godt spørgsmål. Men platformen skal være fleksibel, så vi kan samarbejde med økosystemet. For mig er det ”do or die”. Ellers kommer andre til at beslutte, hvordan fremtiden ser ud,” siger Claus Hjort Bjerre.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!