Stor ”Generation Innovate”-undersøgelse: Hvad skal SMB fokusere på?
Hastigheden af forandringer og den digitale disruption har indflydelse på enhver organisation.
I de seneste uger har vi oplevet konkursen hos den danske legetøjsgigant og butikskæde Top-Toy. I høj grad en konsekvens af intensiveret konkurrence fra den voksende digitale online-detailhandel. Andre steder i Europa er nogle af de mest prestigefyldte bilmærker, som Ferrari og Porsche, under pres og har nu mindre markedsværdi end Tesla, der kun har produceret biler i 15 år.
Mange af de ca. 23,5 millioner små og mellemstore virksomheder (SMB’er) i hele Europa er nødt til at tage fat på udfordringen med digital disruption. Og dermed favne begrebet “innovation”.
Det er et begreb, der ofte misbruges og betragtes af mange som ”the silver bullet” på problemerne med digital transformation. Hos Ricoh Europe ønsker vi at redefinere diskussionen om innovation blandt SMB’er. Vi oplever at innovation hjælper de små og mellemstore virksomheder til succes. Derfor skal vi konkretisere begrebet på den rigtige måde og gøre det mere praktisk anvendeligt.
Derfor iværksatte Ricoh en undersøgelse blandt 3.300 SMB-ledere i hele Europa for at afdække, hvordan disse virksomheder bruger innovation som konkurrenceparameter og som hjælp til overlevelse og fremdrift.
Så hvad viste vores undersøgelse?
En tredjedel (34 %) sagde, at de ikke vil eksistere om to år, hvis ikke det lykkes dem at være tilstrækkeligt innovative som modsvar til digital disruption, nye lovkrav og økonomiske forandringer.
Og heldigvis kunne vi konkludere, at innovation kan bruges som proaktivt, strategisk parameter til at imødekomme fremtidige udfordringer:
1. ”People at the Heart of Innovation”. Teknologi kan hjælpe med at udnytte medarbejdernes fulde potentiale og til at fremelske og styrke kreativiteten på arbejdspladsen. 42 % af lederne ønsker at dedikere ressourcer og tilskynde til at eksperimentere mere på arbejdspladsen. Og det hænger igen sammen med idéen om, at virksomheder ikke skal være bange for at “fejle hurtigt” med bestemte ideer. Det handler om at kunne teste nye måder at gøre tingene på og bruge sine learnings (succesfulde eller ej) i den bredere organisation.
2. Brug ”smarter workplace” teknologi til at redefinere processer, forbedre agilitet og ikke mindst til at øge effektiviteten. Ifølge vores undersøgelse påpeger 74 % af lederne, at teknologi hjælper dem til fornyelse og til at skubbe til innovationen. Og det behøver ikke nødvendigvis at være gennemgribende og transformative indsatser på tværs af organisationen. Det kan være noget så simpelt som eksempelvis implementering af elektronisk dokumenthåndtering, der gør det teknologisk muligt at minimere manuelle processer, forøge vidensdeling, forbedre it-sikkerheden- og medarbejdernes effektivitet. Eller ved at implementere interaktive whiteboards med Skype, så der kan afvikles mødeaktivitet og informationsudveksling både hurtigt, effektivt og uden at bruge tid og penge på unødig rejseaktivitet.
Hvordan kan innovation fungere i din organisation?
Man kan i korte ord definere innovation som:
Innovation = Medarbejdernes kreativitet * Evnen til at implementere
At tage det første skridt er ofte det sværeste, da det handler om at vide, hvor man skal starte. Men innovation kan tage mange former. Tænk innovation som løbende forbedringer. Fra de små dagligdags rutiner til den mere grundlæggende måde, der kan arbejdes mere fleksibelt og effektivt på. Betragt innovation som de små, trinvise ændringer, der tilsammen giver en effekt over tid.
Vælg derfor også teknologi, der understøtter agilitet, fleksibilitet og løbende forbedringer.
Da vi valgte vores dokumenthåndteringssystem for få år siden skulle det understøtte talrige processer. Systemets simple brugerinterface betyder, at vi selv hurtigt kan tilpasse systemet til vores forretning og udnytte forslagene fra vores medarbejdere til at optimere på vores systemunderstøttede processer. I dag har vi over 30 workflows, og der kommer løbende nye til”
Lars Schmidt, Head of Project, Development & Valuation, Fleggaard Leasing A/S, der I mange år har været kunde hos Ricoh.
Slutteligt er det værd at fremhæve vigtigheden af at holde et højt informationsniveau og i videst mulige omfang at involvere medarbejderne i innovationsprocessen. Sørg for at styrke organisationens potentiale og medarbejdernes talenter for at understøtte forandringerne.