Manglende digitalisering koster danske virksomheder milliarder
Regeringens nye initiativ, et digitalt partnerskab med fokus på anbefalinger til øget digitalisering af erhvervslivet og det offentlige, er vand på virksomheden Visma e-conomics mølle.
Manglende digitalisering koster nemlig danske virksomheder milliarder, og derfor har virksomheden bag Danmarks mest benyttede regnskabsprogram, Visma e-conomic, nu, som de første, introduceret en innovativ teknologi, så virksomheder og deres revisorer kan sende og modtage elektroniske fakturaer direkte i deres regnskabsprogram. Nationalbankens Betalingsråd anslår, at erhvervslivet kan spare op mod 3,5 milliarder kroner, hvis de danske virksomheder bruger denne teknologi, kaldet e-fakturering. Rigtig mange virksomheder tror, at de allerede er med på digitaliseringsvognen, fordi de f.eks. sender fakturaer som pdf via email. Men i virkeligheden kan virksomhederne spare store mængder af både tid og penge ved at sende og modtage elektroniske fakturaer direkte i deres regnskabsprogram.
Det digitale partnerskab er et godt initiativ, men vi skal passe på, at det ikke kun kommer til at handle om at udvikle nye avancerede tech-løsninger, for vores allerstørste udfordring er helt klart, at vi skal have skabt en forståelse for, hvad digitalisering af samhandel anno 2021 betyder for den enkelte virksomhed, og hvordan vi alle kan spare milliarder ved at lette daglige og tunge administrative processer,”
Lars Engbork, administrerende direktør hos Visma e-conomic.
På nordisk plan har de nordiske erhvervsministerier i samarbejdet ’Nordic Smart Government’ et mål om, at 80% af alle fakturaer skal være elektroniske i 2024. Det skal bane vejen for en potentiel nordisk besparelse på svimlende 205 milliarder kroner indenfor blandt andet e-fakturering.
Danmark er bagud på point
På trods af at Danmark i 2005 var det første land i verden til at introducere e-fakturering i den offentlige sektor, har vi i Danmark tabt terræn til vores nordiske naboer i dag. De danske virksomheders manglende digitaliseringsparathed har sat udviklingen i stå. Det er en udvikling, som Dansk Erhverv gerne ser vendt.
“Den digitale udvikling og e-fakturering er ikke til at komme udenom, når vi ser på de muligheder, vi som samfund har for at øge besparelser og for at effektivisere dansk erhvervsliv i de kommende år. Som det ser ud lige nu, er vi ikke nær så langt i den udvikling, som de for eksempel er i både Finland og Norge,” siger Frederikke Rosendal Egede Saabye, der er chefkonsulent hos Dansk Erhverv.
I Finland har man arbejdet systematisk med implementering af e-fakturering siden 1999, og ifølge tal fra KPMG, har det resulteret i, at omkring 72% af virksomhederne i Finland sender e-fakturaer og omkring 70% modtager e-fakturaer. Til sammenligning viser en rapport, udarbejdet for Erhvervsstyrelsen i 2017, at blot 48% af alle danske virksomheder kan sende e-fakturaer, men kun 15% kan modtage e-fakturaer.
I fællesskab skal vi skubbe markedet i den rigtige retning
Som udvikler og leverandør af innovative regnskabsløsninger deler Visma e-conomic ambitionerne om at digitalisere samhandel mellem danske virksomheder. Virksomheden har både volumen og ressourcerne til at speede processen op. Når Visma e-conomic, modsat sine nordiske naboer, giver sine 160.000 kunder mulighed for at sende og modtage elektroniske fakturaer helt gratis, flytter de altså markedet et stort skridt i den rigtige retning. Det svarer til omkring hver anden danske virksomhed, og dermed halvdelen af markedet. På samme tid har Visma e-conomic hjulpet digitaliseringen på vej, ved at tilbyde sin teknologi til konkurrenterne, så alle faktureringssystemer kan tale sammen.
“E-fakturering er en tidsbesparende og billigere måde for virksomheder at drive samhandel på ved hjælp af opkobling til det offentliges eksisterende infrastruktur, Nemhandel, som skal sikre færre fejl hos bogholderne og dermed større sikkerhed for korrekt bogføring første gang. Det skaber langt mere effektive workflows hos både revisor og bogholder,” siger adm. direktør for Visma e-conomic, Lars Engbork, og fortsætter:
“For at de danske virksomheder kan tage del i de mange digitaliseringsfordele, kræver det dog et helt andet mindset ude hos virksomhederne. Det mindset skal private aktører som Visma e-conomic i samarbejde med det offentlige og landets revisorer hjælpe på vej, da det først og fremmest kræver tid at forstå og vænne sig til tanken om at bruge de nye processer, før de danske virksomheder tager dem til sig. Alle aktører i markedet har altså en fælles opgave i at tage virksomhederne endnu mere i hånden,” afslutter Lars.
Artiklen er et uddrag fra den samlede rapport Fremtiden for danske revisorer bragt af Crediwire.