Bærbar teknologi er fremtidens direkte forbindelse mellem brands og kunder

Fremtidens kundeoplevelse defineres af hvad forbrugerne kan få plads til i lommen, om halsen eller på deres håndled. Forbrugerne er overbevist om, at over halvdelen (53%) af dem vil eje tre eller flere bærbare enheder inden 2025.

Bærbare enheder fra smart-watches til fitness-trackers udgør guldminer af værdifuld kundedata. De leverer flere datapunkter ud fra hvilke, virksomhederne kan lære deres kunder bedre at kende.

”Uanset om data er genereret af en kunde, der spænder sit smartwatch på håndleddet, eller af en kunde der logger ind på sin konto fra en bærbar computer, fortæller data dig noget om en person. Så længe  data er ”rene”, centraliserede og tilgængelige, uddyber de din forståelse af kunden,” beretter Thomas Thorning, Manager Customer Intelligence Solutions hos SAS Institute. ”Det, der adskiller wearables, er volumen af ​​de data, de producerer og hyppigheden de forekommer med. En kunde lander måske kun på din startside en gang om ugen, men deres fitness-tracker streamer data til dig hvert sekund, hver dag. Det kan giver organisationer og brands ekstraordinær granularitet og indsigt i forbrugernes liv, hvilket muliggør en hidtil uset individuel tilpasning.”

Imidlertid bør brands gå endnu længere end til blot at skræddersy tilbud baseret på, hvad forbrugerne laver eller hvor de er. En kontinuerlig strøm af kundedata kunne åbne døren for helt nye tjenester. Forestil dig fitness-trackere der automatisk ringer til en ambulance, når din puls overstiger eller falder til under de kendte grænseværdier, eller forsikringsselskaber der beregner individuelle præmier baseret på dine sundheds- og livsstilsdata.

Brands har brug for en effektiv back-end, infrastrukturen, for at kunne understøtte og gøre brug af data, der streames fra bærbare enheder. Den eksplosive popularitet af wearables blandt forbrugerne vil helt sikkert åbne portene til en ren oversvømmelse af data. Spørgsmålet er, hvordan de enkelte brands kan forhindre at disse data bliver skyllet væk igen?

AI-drevet beslutningstagning er afgørende for at fjerne presset fra marketingfolk, mens de stadig leverer personalisering. Med alle data ét sted, kan AI-løsninger analysere dem for at udvikle de mest relevante og rettidige tilbud eller fremsætte henstillinger om det bedste handlingsforløb.

Den store mængde og regelmæssighed af data leveret af wearables muliggør et helt nyt niveau af personalisering. Imidlertid kan brands kun realisere potentialet ved data fra bærbare enheder med en integreret datainfrastruktur og AI til at håndtere og analysere dem. Dette placerer wearables  som en særdeles vigtig del af det komplette 360-graders syn på kunden.