Konferencen Data Day ’19 sætter med sporene ’people, data og business’ fokus på de områder, som virksomheder med data-ambitioner med fordel kan kigge ind i for at stå stærkest muligt i fremtiden.

3 steps til data-succes

Data er gået fra supportfunktion til at være mission critical i danske virksomheder. Moderne data-værktøjer, som gør den almindelige forretningsbruger i stand til at arbejde professionelt med data, er blevet både mere brugervenlige og økonomisk tilgængelige, og data er således ikke længere kun for de få indviede, men bredt tilgængeligt.

Samtidig er efterspørgslen efter både interne og eksterne data eksploderet på tværs af enhver organisation med respekt for sig selv, og ofte vinder nysgerrigheden og viljen til at finde nye indsigter i data over de eksisterende processer for håndtering af data. De nye data-behov stiller således store krav til den infrastruktur, som skal imødekomme brugerne, være sikker og kompatibel med fx machine learning og AI.

Så hvad skal beslutningstageren anno 2019 pejle efter i det åbne hav af data-­muligheder? Konferencen Data Day ’19 sætter med sporene ’people, data og business’ fokus på de områder, som virksomheder med data-ambitioner med fordel kan kigge ind i for at stå stærkest muligt i fremtiden.

Forudsig fremtiden med fortiden

Mange nye virksomheder fødes med data i DNA’et – og hvordan konkurrerer man som eksisterende virksomhed med dette? Her kan historiske data være en afgørende faktor i at komme foran konkurrenterne. Jo bedre data, desto bedre bliver machine learning-algoritmerne nemlig til at forudsige alt fra fremtidens markedsstørrelse, frekvens for vedligehold eller kunde-churn. Machine learning og det at kunne forudsige fremtiden har aldrig har været mere tilgængeligt, og det giver et massivt potentiale man som virksomhed kan udnytte. Ifølge Gartner udnytter kun omkring 11% af virksomheder potentialet i predictive analytics og kun 1% benytter anbefalinger baseret på algoritmer.

En af de virksomheder, som har taget machine learning til sig og gjort brug af egne, historiske data, er rederiet ZITON.

Vi ser et ­fantastisk ­potentiale i at ­kombinere vores egen ­erfaring med de indsigter, vi får med ­machine learning og predictive analytics
Jens Michael Haurum, Økonomidirektør, ZITON

”Vi ser et fantastisk potentiale i at kombinere vores egen erfaring med de indsigter, vi får med machine learning og predictive analytics. Vores mål er blandt andet at identificere fejlrater på forskellige typer vindmøller, så vi kan tilbyde vores kunder et kvalificeret bud på behovet for udskiftningen af store komponenter. Med den viden kan vi tilpasse vores ressourcer efter behov og være på forkant med specialtilpasning af vores skibe, så vi kan møde ­kravene fra de fremtidige mølletyper.”
Jens Michael Haurum, Økonomi­direktør, ZITON

Skab en moderne platform

For bedst muligt at kunne udnytte data-potentialet vil en moderne, skybaseret platform for mange virksomheder være en del af svaret. Fælles for en række af de nye datakilder- og typer er, at de åbner op for indsigt i realtid, og her vil det traditionelle, natlige load ikke være forenelige med en mission critical data-løsning, der skal levere her og nu-indsigt. Samtidig har AI muliggjort, at alt hvad vi hører, siger, lugter og smager kan omsættes til data, og det stiller helt nye krav til skalerbarhed i forhold til at håndtere data i de mængder og med den kompleksitet. Ved siden af findes alle de data, som konstant skabes, men som endnu ikke er dedikeret til en specifik proces eller et projekt, og disse vil kunne lagres i en data lake og bruges på sigt. En komplet fremtidssikret løsning er en svær størrelse i et konstant foranderligt marked, men en moderne platform i ­skyen åbner op for uanede muligheder for at forbinde forskellige systemer i et højt tempo og udnytte nye muligheder.

Tænk communities på tværs

En god løsning er en, der bliver brugt. Uanset hvor stærk en platform en virksomhed måtte have, skal brugerne kunne forstå at bruge den. Derfor starter mange virksomheder interne communities, som forener brugere på tværs af organisationen og træner dem i at bruge de værktøjer, der er til rådighed, og i at kunne læse og forstå data. Tidligere tiders silotænkning bliver dermed nedbrudt, og nye synergier opstår i den fælles ambition om at træffe flere datadrevne beslutninger. Samtidig skaber det grobund for nye datahelte, som dukker op i kraft af en helt naturlig passion for at arbejde med data og som kan supplere de udvalgte superbrugere i det daglige. Den nye type datahelt kan være født ind i data og eksempelvis have væsentligt andre forventninger til værktøjer og brugen af teknologier. For nye generationer er muligheden for at tale med sit data-værktøj lige så naturlig som at tale med Siri på sin mobil. Derfor vil tværfaglige communities også være stedet, hvor nye idéer skabes og nye forretningsmuligheder opstår.

Tag med til Data Day ’19

Når virksomheder tænker ind i brugen af data, er kunsten således at forene mennesker, data og forretning og gøre den enkelte medarbejder i stand til at træffe bedre beslutninger. Med talere fra ind- og udland, konkrete kundecases, data-debat og round tables i både plenum og på hvert spor lægger partnerne på Data Day ’19 op til en total-oplevelse for styregrupper og flere beslutningstagere fra samme virksomhed med forskellig tilgang til data.