Sponseret af Columbus

Planlæg den digitale rejse og styrk konkurrenceevnen

Nye, cloudbaserede virksomhedsplatforme giver store fordele, hvis man ønsker at tage hul på den ­digitale transformationsproces. Når platformen er etableret, bliver det også lettere at lave nye ­i­mple­menteringer og stiller mange flere muligheder til rådighed end deres mere statiske forgængere. Men de cloudbaserede virksomhedsløsninger kræver også, at virksomheden har en klar strategi for, hvordan den digitale løsning skal udvikles.

Mange virksomheder har taget hul på en digital transformationsproces, for at optimere processer, værdikæde og konkurrenceevne. Det sker blandt andet gennem styrket overblik og indsigt i egne data samt for at identificere optimale handlemuligheder aktuelt og på sigt.

”Digital transformation er afgørende for at fremtidssikre sin virksomhed. Det kan være en lang proces – og det er vigtigt at have en plan for, hvordan man bliver ved med at holde løsningen opdateret og relevant i forhold til virksomhedens behov. Det gælder også, når løsningen er implementeret og særligt når den er i drift,” konstaterer Lasse Bruhn, Vice President, Customer Operations hos Columbus.

I fagjargonen betegner Application Management en metodik, der bl.a. har til formål at sikre, at virksomhedens IT-løsninger bliver ved at med at dække både forretningens og brugernes behov, understøtter virksomhedens processer og sikrer, at løsningerne kører stabilt og let kan opdateres fremover.

Et fleksibelt, digitalt fundament under hele forretningen

”En gennemtænkt Application Management-strategi giver de bedste forudsætninger for at vedligeholde et fleksibelt og velfungerende digitalt fundament under praktisk taget alt, hvad virksomheden foretager sig,” konstaterer Lasse Bruhn.

En gennemtænkt Application Management-strategi giver de bedste forudsætninger for at vedligeholde et fleksibelt og velfungerende digitalt fundament under praktisk taget alt, hvad virksomheden foretager sig
Lasse Bruhn

Behovet for løbende udvikling er blevet særligt aktuelt i takt med, at stadig flere virksomheder satser på moderne, cloudbaserede ERP-platforme såsom Microsoft Dynamics 365. De cloudbaserede ERP-løsninger rummer nemlig også mange af de services, man tidligere selv skulle udvikle, implementere eller integrere til. Det gør det langt nemmere at tilpasse løsningerne i takt med virksomhedens skiftende behov.

Mange og hyppige opdateringer giver nye udfordringer

”Der er utallige fordele ved en cloudbaseret ERP-løsningsstruktur. Men et stigende antal opdateringer – der stiller nye funktionaliteter og muligheder til rådighed – stiller også skrappe krav til netop Application Management. Det er nødvendigt med skrap styring og governance, så man f.eks. undgår at implementere ikke-standardbaserede løsninger eller processer, der kan give problemer fremover,” siger Lasse Bruhn.

Derfor er et centralt element i Columbus’ Application Management-strategi at stille testingrutiner og beredskab til rådighed, før der lægges ny kode eller opdateringer fra producenten af ERP-systemet på virksomhedens løsning.

”Microsoft kalder sin kontinuerlige opdateringscyklus på Dynamics 365-platformene for Evergreen. Det er en sigende betegnelse, fordi den sikrer, at man konstant har adgang til opdateret og virkelig interessant funktionalitet. Men der er vitterlig også potentielle udfordringer ved løbende at lægge ny kode på et så kritisk system som en ERP-platform, fordi her er tale om komplekse systemer, der gerne skal arbejde gnidningsløst sammen med en masse andre systemer – både lokalt og hos f.eks. kunder og samarbejdspartnere,” forklarer Lasse Bruhn.

”Sammenspillet med kunderne har ændret sig i takt med teknologiens udvikling. Fra at man i ”gamle dage” var leverandør, er vi i dag samarbejdspartnere, hvor vi sammen med kunderne dækker de krav der skal til, for at drive og videreudvikle en moderne virksomhed i en verden der konstant er i forandring,” konstaterer han.