Digitaliseringen sker omkring os. At udnytte det til forretningen kræver den rigtige ”forbindelse”
Efter de første overdrevne forventninger har lagt sig, er der kommet en tydeligere forståelse for, hvilke behov Internet of Things kan opfylde – og hvilken værdi teknologien leverer. Med nye netværk kan alting tilsluttes internettet og på den måde indsamle data og snakke med hinanden. Det kommer til at påvirke fremtidens forretning. Derfor er det vigtigt, at danske virksomheder kommer med på bølgen.
Syv milliarder enheder var sidste år forbundet til internettet. Det tal spås at vokse til 20 milliarder allerede næste år, og i Norden og Baltikum regner man med, at der vil være otte forbundne enheder per person i 2022. Og med god grund – for potentialet i ’Internet of Things’ (IoT) er enormt.
”I centrum af den digitale transformation ligger IoT, hvor vi indsamler data, som bruges til at optimere og videreudvikle forretningen. Hvis virksomheder vil være mere effektive, er IoT helt centralt,” mener Jens-Peter Meesenburg, der er Head of IoT Sales for Telia i Danmark.
De internetforbundne ting er allerede blevet en del af den forretningskritiske infrastruktur for mange virksomheder. Og telegiganten, der i forvejen driver kritisk infrastruktur, har igennem det seneste årti investeret massivt i IoT.
”Vi satser så meget på IoT, for det bliver en meget betydningsfuld en infrastruktur. Vores landsdækkende Narrowband-netværk er det første mobilnetværk skabt for maskiner – ikke for mennesker,” siger Jens-Peter Meesenburg.
IoT er meget mere end sci-fi-køleskabe
Da ’Internet of Things’ først blev introduceret som begreb i Danmark, blev det ofte fulgt af et eksempel med et køleskab, der med hjælp fra sensorer og internet selv kan overvåge indholdet, bestille mælk fra web-supermarkedet før man løber tør, og sammensætte opskrifter for at få råvarerne brugt optimalt.
De færreste i dag har fået installeret et sci-fi-køleskab derhjemme. Derimod har IoT gjort sit indtog i erhvervslivet, og spiller allerede en stor rolle i mange virksomheder.
For os handler IoT i bund og grund om at indsamle relevant data og bruge den data andre steder, hvor de giver værdi
Jens-Peter Meesenburg, Head of IoT Sales for Telia i Danmark
”For os handler IoT i bund og grund om at indsamle relevant data og bruge den data andre steder, hvor de giver værdi. Forbindelsen er det vigtige – det handler om at sende data fra A til B på en sikker og skalerbar måde. Og det kan både hjælpe vores kunder med at spare penge og tjene flere penge,” siger Jens-Peter Meesenburg.
Et eksempel, som Telia har været med til at udvikle sammen med en partner, er en IoT-sensor til Frelsens Hærs tøj-containere. Her kan en sensor se, hvornår en container er fuld, og derefter sende et signal, så containerne kun bliver tømt, når der er behov for det – hvilket kan bruges til at optimere tømningsruter og dermed spare penge. Samtidig skal løsningen eliminere det tøjspild, der opstår, når folk efterlader tøjsække ved siden af fyldte containere. Tøjet der ikke afleveres i containerne, bliver ofte ødelagt af regnvand eller dyr. Det betyder, at tøj for over en halv million kroner bliver sendt til destruktion på årsbasis.
”IoT og digital transformation kræver ikke, at man gentænker hele sin virksomhed og genopfinder kerneproduktet. IoT handler snarere om, at man løbende kan indhente informationer fra hvert eneste hjørne af sin virksomhed, som kan gøre arbejdsgangene smartere,” siger Jens-Peter Meesenburg.
Mere end bare forbindelse
IoT forbinder altså den fysiske og den digitale verden, så man kan høste fordelene fra begge steder. Dataindsamlingen kræver dog en efterbehandling for at blive omsat til et overblik, man kan handle ud fra.
Derfor har teleselskabet også udviklet en platform til sine kunder, der indsamler og behandler data, så det giver mening, og kan således hjælpe kunderne hele vejen gennem et IoT-projekt.
”Forbindelsen i sig selv er vigtig, men hele den intelligens man sætter ovenpå, når man får data tilbage fra sensorerne, er også afgørende,” siger Jens-Peter Meesenburg.
Derfor er Telia heller ikke bare en leverandør af netværksforbindelse, men en samarbejdspartner der hjælper virksomheder med at se, hvordan de kan optimere deres processer med IoT.
”Starter man med at tænke teknologi, er der risiko for, at projektet fejler. Derfor går vi ind som sparringspartner, der forstår kundens forretning, så vi kan vejlede dem i, hvordan de skal bruge teknologien til at forbedre forretningen. Kunden er altid dygtigst til sin industri, men vi ved hvilke datapunkter, de skal have fat i, og hvordan vi kan finde og forbinde de data, der evt. mangler. Herefter vurderer vi, om det skal opkobles med 4G, narrowband eller anden forbindelse,” siger Jens-Peter Meesenburg.
Skridt mod nye forretninger
Mange virksomheder har allerede ideer til IoT-tiltag eller løsninger, men det kræver vilje at eksekvere dem. Den største udfordring er at få projektet sat i gang og forankret i virksomheden. For dataindsamling gør ingen gavn, hvis indsigterne ikke bliver brugt aktivt i forretningen.
Telia har derfor sammensat erfaringer fra IoT-projekter på tværs af Norden i en guide, der sætter ord på de trin, som en virksomhed typisk skal igennem, når den skal føre IoT-tiltag ud i livet.
Ingen kan gøre det hele selv. IoT handler rigtig meget om partnerskaber: Man får ofte brug for hardware fra én leverandør, software fra en anden, connectivity og forbindelse fra en tredje og måske dataprocessering fra en helt fjerde
Jens-Peter Meesenburg
”Ingen kan gøre det hele selv. IoT handler rigtig meget om partnerskaber: Man får ofte brug for hardware fra én leverandør, software fra en anden, connectivity og forbindelse fra en tredje og måske dataprocessering fra en helt fjerde,” siger Jens-Peter Meesenburg.
Derfor har Telia etableret en række samarbejder, hvor virksomhederne kan dele projektet op i mindre bidder, for at lette implementeringsarbejdet. Og når først IoT-projektet er sat i søen, kan den indhentede data bruges til at drive udviklingen fremad.
”Når virksomheder får indblik i, hvordan deres produkter virker og benyttes ude hos kunderne, giver det en ny og værdifuld dimension til udviklingen af fremtidens produkter og services,” siger Jens-Peter Meesenburg.
Et eksempel på det, er et tværindustrielt samarbejde, som Telia har udviklet sammen med FM Mattsson Mora Group, som skulle give vandhane-producentens armaturer flere digitale muligheder til offentlige steder som hospitaler og svømmehaller.
Da vandhanerne kom online, kunne anvendelsen spores digitalt. Det gav indsigt i hvordan og hvornår den anvendes. Viden der bruges som hjælp, når en bygning skal designes og vedligeholdes, og som har resulteret i et helt nyt, unikt system, som er et tydeligt skridt på FM Mattssons digitale rejse.