Foto: Adobe Stock

Digital transformation skal være let og respektere medarbejderne

Kernen i den digitale transformation er medarbejderne. Hvis de ikke ser mening med omvæltningerne – eller decideret modsætter sig – får nye smarte teknologier nemlig aldrig flyvehøjde.

Samfundet bliver uundgåeligt drevet i en retning, hvor kunstig intelligens, robotter og IoT overtager trivielt arbejde – både for håndværkere og for læger. Og det gør særligt ondt, fordi en stor del af vores selvbillede sidder i jobbet.

”Det er ikke sjovt for den enkelte, at man ikke har et job. Tag bogholderen, som har været god for virksomheden. I dag kan kunstig intelligens suge alle reglerne op i løbet af ingen tid og bogføre automatisk,” siger Bo Steffan Nielsson, der i årtier har arbejdet med at levere it og forandring til danske virksomheder.

I stedet for at se passivt til – eller måske ligefrem modarbejde – de uundgåelige ændringer, der i yderste konsekvens kan koste jobbet, mener han det er vigtigt, at der bliver taget fat på kulturændringer på tværs af organisationen. Det gælder ledelsen såvel som manden på gulvet.

Hele it-branchen har italesat digitalisering som teknologiprojekt, men det er kulturforandringer der skal til.
Bo Steffan Nielsson

”Hele it-branchen har italesat digitalisering som teknologiprojekt, men det er kulturforandringer der skal til. Man skal ind og prøve og arbejde med folks vaner. Alle ­medarbejderne skal med i meningsdannelsen, så de kan være med til at påvirke produkter og omgivelser – så de er en del af teams og processer, som giver mening for dem. Det er ikke fordi det er svært at digitalisere en arbejdsgang. Men kulturen skal følge med,” siger Bo Steffan Nielsson.

Det handler om mennesker

For 25 år siden forsøgte Bo Steffan Nielson at få virksomheder i gang med at digitalisere og her stødte han på den samme grundlæggende udfordring som i dag. Omstillingsparathed.

”Det er så frustrerende at høre kollegaer snakke om digitalisering som om, det er et teknologi-fænomen, når man er født digital og i over 35 år har været en del af den teknologiske udvikling. Det er jo fejlagtigt og topledelser misforstår, hvad der skal gøres. Digital transformation handler om menneskelig omstilling,” siger Bo Steffan Nielsson, som i dag faciliterer organisatoriske omstillinger gennem virksomheden DigitizedDNA.

Teknologierne kan være nok så smarte, men modsætter menneskene, der skal bruge værktøjerne, sig den digitale udvikling, kommer de ikke til at virke. Derfor skal en digital transformation tage udgangspunkt i mennesker og kultur i virksomheden.

”Hele organisationen skal trænes i at arbejde på en ny måde. Teknologierne kommer i en lind strøm i meget højere tempo end før, og når ledelser begynder at omlægge forretningsmodellen for at blive digitale, forandrer de indre linjer sig. Det skaber problemer i organisationen, hvis ikke menneskerne, der skal omstille sig, er med på rejsen,” siger han.

Digitalisering er også for de små ­virksomheder

Robotter der hjælper på samlebåndet og guides af data indsamlet af IoT-enheder langs hele linjen, er ikke længere noget vildt fremtidsscenarie. Det er virkeligheden i mange af landets store produktionsvirksomheder.

De seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at danske virksomheder havde den højeste digitaliseringsgrad i EU i 2017; 42 procent havde en høj eller meget høj digitaliseringsgrad. Men mens 85 procent af de store virksomheder med over 250 ansatte er højt digitaliserede, er tallet kun 37 procent for de mindre virksomheder med op til 50 ansatte.

Virksomheden Trendlog.io har netop sat sig for at hjælpe de mindre virksomheder med digitaliseringen. Med en simpel boks, som virksomhederne selv kan installere på produktionslinjen, kan de tage de første spæde skridt ind i digitalisering.

”Vores løsning kan retrofittes på nyt og gammelt udstyr på en nem måde, og ud fra de få informationer, vi samler op der, kan vi give kunderne et indblik i, hvordan deres produktion kører,” siger Lars Märcher Sandig, som er stifter og CEO af Trendlog.io.

Ved at opsamle simple data, kan en traditionel produktionsvirksomhed få et langt bedre indblik i oppe- og nedetider med det samme, og på længere sigt begynde at bruge den data til at forudsige vedligehold bedre og styre ressourcebestillingen.

Simple digitaliseringsskridt – forløst med et overskueligt og ufarligt projekt i stedet for et langt og kompleks implementeringsforløb – kan måske være en af nøglerne til at få flere af mindre virksomheder med på digitaliseringsbølgen.

Små skridt hjælper stort

I de mindre virksomheder vil man gerne digitaliseringen. Men med et begrænset antal medarbejdere, kan det være svært at afsætte de ressourcer det kræver at implementere et altomfattende projekt. Derfor skal de første skridt ind i digitaliseringen være nemt.

Derfor valgte dyneproducenten Dykon fra Lundersskov ved Kolding også Trendlog.io, da de tog første skridt ind i dataindsamling og -visualisering.

“Vi så det geniale i et produkt, som kan give en masse data uden at den enkelte medarbejder skal give systemet input,” fortæller Flemming Sørensen, der er fabrikschef hos Dykon.

Systemet giver blandt andet overblik over oppetid på de enkelte maskiner, og hvor mange emner der er kørt igennem. Det hjælper de 95 medarbejdere med et overblik, når de skifter mellem de tre hold, de arbejder i.

Med indsigt og visualisering alene kan medarbejderne se hvordan hele maskinparken kører. Det har øget produktionen med 10-15 procent hos flere kunder indenfor den første måned.

At logge data er ikke raketvidenskab. Men det skal også være så nemt som muligt
Lars Märcher

”At logge data er ikke raketvidenskab. Men det skal også være så nemt som muligt. Det skal ikke være en stor udfordring for dem at få mere indsigt i produktionen, så de kan blive endnu bedre til at producere. Det er jo spørgsmål om, hvorvidt du styrer ud fra mavefornemmelsen eller ud fra data,” siger Lars Märcher Sandig fra Trendlog.io.

Medarbejdere skal se meningen

Tilbage hos dyneproducenten Dykon mærker den enkelte medarbejder ved maskinen ikke, at der blive opsamlet data. Det sker elektronisk og helt automatisk. Men det giver værkførerne et overblik over, om produktionen kører som den skal, eller om nogle maskiner trænger til service.

For medarbejderne har den nye datakilde også indirekte ført nyt med sig. Virksomheden er begyndt at holde et møde hvert kvartal, hvor de gennemgår tallene, der er opsamlet i systemet, så medarbejderne er mere involveret i, hvordan det går på fabrikken. Men ifølge fabrikschefen så giver det ikke anledning til at medarbejderne mistænker, at ledelsen overvåger deres arbejde.

”De ved at vi samler op. Det er jo ikke hemmeligt, og de er helt trygge ved det. Det giver løbende medarbejderne et overblik over, om det er gået godt eller skidt, og vi kan give ros eller snakke om, hvad vi skal gøre bedre,” siger fabrikschef i Dykon Flemming Sørensen.

Måske netop på grund af den åbenhed har virksomheden heller ikke oplevet modstand mod dataindsamlingen. Heller ikke selvom der løbende er bygget flere funktioner på, der overvåget stadig flere aspekter af produktionen. “Det er noget, vi er nødt til at gøre, hvis vi vil bevare arbejdspladser. Man kan frygte, at robotterne kommer og tager jobbet – men hvis ikke man gør noget, mister man det helt sikkert. Vi er nødt til at være foran,” siger Flemming Sørensen.