Den digitale værktøjskasse får egne ben at gå på
De digitale værktøjer hjælper os gennem arbejdsdagen. I dag handler det primært om at automatisere registrering, men i fremtiden bliver de mere rådgivende og får større indflydelse på vores slutprodukt.
Når jeg tænder for computeren, griber jeg som det første ud efter de digitale værktøjer, før jeg åbner mit skriveprogram.
Beskeder fra mine kontorfæller tikker hastigt ind gennem Slack, som er forbundet til Trello. Jeg har prioriteret mine opgaver alt efter omfang, kildernes tilgængelig og en deadline. Men mine første opgaver i dag er at sende fakturaer til kunder. Mit regnskabsprogram bliver mit sidste stop, inden arbejdsdagen for alvor er gået i gang.
Alt fra enkeltmandsvirksomheder til store enterprises er afhængige af digitale platforme for at kommunikere, samarbejde og optimere. Det er en verden i konstant forandring og det brede behov for de forskellige værktøjer vokser hver dag.
Det ved Mads Rebsdorf alt om. Han er direktør i Visma, der ejer en lang række platforme og softwareløsninger – herunder flere regnskabsprogrammer.
”Helt jordnært handler det for os om at transformere papir til noget elektronisk. Årsagen bag at have papir er for de fleste virksomheder kontrol og compliance. Det handler om samfundets krav til virksomheden, virksomhedens egne behov eller krav fra samhandel med andre virksomheder. Vi lever i et samfund, hvor der ikke er udsigt til færre behov for kontrol og compliance,” fortæller han.
Vi vil have hænderne på rattet
Selvom langt de fleste virksomheder kaster sig ud i digitale platforme og softwaresystemer til administration, regnskab, salg og marketing, så er man fortsat midt i en rejse.
Vi har ikke givet os helt hen endnu.
”Vi oplever, at virksomhederne gerne vil have kontrol. Når vi laver et smart regnskabsprogram, som kan indrapportere din moms, så vil man gerne vide, om det er korrekt. Så virksomhederne vil gerne have hænderne på rattet. Tidligere var administration håndteret af ansatte, og når den del automatiseres, kan det være svært at tro på og vide, hvad der foregår. Den rejse har vi respekt for, og den skal vi udbygge,” siger Mads Rebsdorf.
Det samme oplever Sara Leander-Pehrson. Hun står i spidsen for salgsplatformen og SaaS-virksomheden Prezentor.
Man stoler på systemerne, men alligevel er troen ikke på 100 procent
Sara Leander-Pehrson, CEO, Prezentor
”Man stoler på systemerne, men alligevel er troen ikke på 100 procent. Det skyldes, at vi er midt i en forandringsproces. Efterhånden bliver systemerne bedre, og vi vil som mennesker blive bedre til at arbejde sammen med dem,” forklarer hun.
Prezentor er en ung dansk virksomhed, der binder salgsmateriale, salgsmøde og marketing sammen. Dermed arbejder de altså også med at transformere fysiske møder og materialer til noget digitalt, der skaber data.
Lige præcis data er også en del af fremtiden for vores digitale værktøjer.
Dine platforme skal rådgive dig
Når jeg ændrer status på mine opgaver i Trello eller registrerer en betaling i Dinero, så dannes der alverdens data. I fremtiden kan det være med til at skabe mere rådgivende værktøjer, der kan vejlede os mere end bare at tage arbejde ud af hænderne på os.
”Mange af vores løsninger i Danmark er baseret på at automatisere og forenkle indtastning eller registrering. Men vi er ikke så langt på systemer, som fortæller, hvordan du kan gøre tingene smartere i virksomheden og fortæller dig, når der er behov for det,” siger Mads Rebsdorf og fortsætter:
”Vi begynder at få store mængder data, når dokumenter opsamles i struktureret og digitalt. Det gør, at man kan få store løsninger på baggrund af den høje datakvalitet”.
Set fra Prezentors synspunkt skal systemerne også være med til at give en hjælpende hånd, når mennesker i fremtiden udfører selve kerneopgaven i ens arbejdsdag.
”Det næste skridt er helt klart, at man sammenkæder hele den digitaliseringsproces, der er i marketing og salg. Al tracking på nettet, som opsamles i data, koges automatisk ned til skræddersyet salgsmateriale, som tages med ud til kunden, Man kan på den måde skabe den optimale kundeoplevelse. Flere tror, at sælgeren i fremtiden bliver unødvendig. Men jeg tror, at der er behov for menneskelig kontakt. Vi skal bare fjerne alt det, som hindrer effektivitet og tager tid,” siger Sara Leander-Pehrson.