Skinnerne er lagt. Nu vokser danske fintechs ud i Europa
Med PSD2-direktivet er der skabt en fælles ramme for, at finansielle services kan fungere over hele Europa. Det bruger danske fintechs nu til at skalere forretningen på tværs af grænser – men det betyder ikke, at grænseoverskridende vækst er nemt.
En ukendt, tilbagevendende betaling i stifterens netbank er på fem år blevet til det fremadstormende fintech Subaio. I dag hjælper virksomheden netop bankkunder med at holde styr på, opsige og optimere deres abonnementer, og som én af de første danske fintechs er virksomheden godt på vej ud i Europa med sin løsning.
”Vi har allerede opsagt abonnementer over hele verden for brugerne, men vores indtjening kommer fra samarbejdspartnere i Danmark, Norge, Sverige og Holland. Ekspansion til nye lande er klart noget af det, vi har mest fokus på lige nu, og vi har et mål om, at vi skal være til stede på 10 markeder inden året er omme,” siger Søren Nielsen, Chief Commercial Officer i Subaio.
Subaio sælger sin løsning til banker i Danmark, Norge, Sverige og Holland, som stiller servicen til rådighed for sine kunder. Skal løsningen for alvor blive en god forretning kræver det skala, og det er netop hvad Subaio lige nu er ved at bevise, de kan levere. Ikke mindst takket være de muligheder, som EU-direktivet PSD2 har skabt i Europa.
Fællesregler begynder at sætte innovationen fri
For bare få år siden ville det være en næsten uoverskuelig udfordring for et fintech-startup at vokse ud af sit lokale marked i Europa. Ikke bare på grund af kulturelle og sproglige barrierer, men også fordi reguleringen for bankdrift var meget forskellige fra land til land.
Men efter at betalingsdirektivet PSD2 fra EU blev indfaset i 2019, er der kommet en fælleseuropæisk retning for, at bankdata og betalinger skal sættes fri, så der kan skabes ny konkurrence og innovation på tværs af de europæiske lande. Og Subaio er altså blandt de første danske fintech-startups, der griber den nye mulighed.
”Bankdataen er stadig ikke fuldstændig tilgængelig over hele Europa, og PSD2 er ikke et fantastisk vidundermiddel. Men alt andet lige har det åbnet op for, at banker, der før var helt lukkede, nu skal give adgang til visse datastrømme. Og det gør, at der kan skabes innovation ovenpå,” siger Søren Nielsen fra Subaio.
Løsningen fra det danske fintech er helt afhængig af, at kunne få adgang til bankkundernes data, som virksomheden analyserer for at kunne styre kundernes abonnementer. Og Søren Nielsen mener, at lovgivningen har været med til at skubbe teknologien frem, hvilket har gjort Subaios ekspansion mere effektiv.
Fintechs har brug for fælles indgang
PSD2 skal anspore, at data sættes fri, så der kommer nye services ovenpå bankdata. Men selvom der nu er et fælles framework, fortolkes det forskelligt, hvordan data skal stilles til rådighed for tredjeparterne, der gerne vil innovere med udgangspunkt i data.
Det har i midlertid ansporet en række virksomheder som svenske Tink og danske Aiia til at udvikle en service, der ensretter adgangen bankdata på tværs af landegrænser. Aiia har i øjeblikket integreret med 3000 banker over hele Europa. På den måde kan nye fintech-innovatører få adgang til data i samme format på tværs af banker og lande ved bare at bruge Aiia. Og det har ifølge virksomheden selv også være nødvendigt.
”Vi har brugt meget krudt på at skabe stabile adgange til de markeder, vi tilbyder løsningen på, så kunderne kan stole på vores løsningen, når de går live i et nyt land. Og det har været en stor opgave, for PSD2-frameworket er nyt og umodent, og der har været en del issues og børnefejl,” forklarer Rune Mai.
På den måde vil Aiia være mellemlægspapiret der gør det nemt for andre fintechs at skalere ud i Europa.
Aiia har allerede bredt integreret til banker i Nordeuropa, Baltikum, Polen, Tyskland, Storbritannien, Spanien, Portugal og Italien, og regner med at være helt udbygget i Europa i løbet af i år.
Kultur er stadig en udfordring
Aiia er ved at levere skinnerne som gør det teknologisk muligt at ekspandere en løsning til hele Europa. Men virksomheden holder også øje med to andre modenhedskurver: Hvor modne er virksomheder til at tage de nye fintech-løsninger til sig og innovere ud fra dem, og hvor modne er forbrugerne til at slippe sin data løs hos tredjeparter? Og også her har PSD2 været en hjælp, mener Rune Mai.
”Ved at det er blevet reguleret, så har man i hvert fald kunne udbrede modenhed hurtigere til de segmenter, der ikke nødvendigvis er så techsavvy,” siger han.
Selvom frameworket er det samme, har Subaio mærket de store, kulturelle forskelle under sin ekspansion. Én ting er de mange forskellige sprog, men samtidig kræver det forståelse for det enkelte marked at skabe en relevant business case for de banker, som virksomheden samarbejder med.
”I Danmark kan det være nok, hvis man kan vise, at vores løsning skaber en bedre brugerrejse, og der er mulighed for at lave retention på brugere. Hvor man i Spanien måske er mere interesseret i at kunne skifte betalingsmiddel på de tilbagevendende betalinger – så det er der forretningsmodellen ligger,” forklarer Søren Nielsen fra Subaio.
Med rammen på plads minder udfordringerne med europæisk ekspansion dog i højere grad om de udfordringer, som andre digitale startups møder: Der skal tages højde for de lokale og kulturelle forskelle, hvis løsningen skal være skalerbar på tværs af kontinentet.
Ikke desto mindre er interessen stor for at bruge mulighederne, som PSD2 giver. Det oplever man meget tydeligt hos Aiia, som er vokset fra at have fire kunder fra tre år siden, til at have 130 kunder i dag – som tæller alt fra fintechs til almindelige startups til banker og regnskabsprogrammer.
“Kurven for modenhed begynder at blive stejl, så det går hurtigere og hurtigere. Og det har vi ventet på i mange år, men det er fedt at se, at nogle af de ting, man selv har tænkt, begynder at materialisere sig,” siger Rune Mai, og fortsætter:
”Det er ikke trivielt at ekspandere ud i Europa. Men vi er i gang med at bygge skinnerne ud i Europa, som i hvert fald gør det trivielt rent teknologisk for vores kunder.”