Ageras vil ikke være en bank. Men de vil levere bankydelserne
Med virksomhedslån er Ageras ét skridt nærmere det komplette, finansielle cockpit for virksomheder. Målet for fintech-konglomeratet Ageras Group er at skabe det perfekte, finansielle cockpit for små- og mellemstore virksomheder. Seneste tilføjelse er virksomheds- og fakturalån.
Regnskab og bogholderi skal være så nemt og smidigt som muligt for erhvervsdrivende. Det har siden start været det ultimative mål for Ageras, der med formidling af revisorer samt regnskabs- og lønsystemer gør livet lettere for små- og mellemstore virksomheder.
For nylig tog fintech-gruppen endnu et skridt på vejen mod det ultimative, finansielle cockpit. Med en registrering som udlånsvirksomhed hos Finanstilsynet tilbyder Ageras nu også virksomheds- og fakturalån, som kunderne kan få adgang til direkte fra virksomhedens forskellige løsninger – blandt andet regnskabsprogrammerne Billy og Meneto.
”Når vores kunder udsteder en faktura, kan vi tilbyde, at de får pengene på kontoen med det samme som et fakturalån. Det er jo super praktisk, hvis du fx er håndværker og sender en regning med en måneds betalingsfrist – men skal ud og købe materialer og betale løn med det samme,” forklarer Martin Hegelund, CMO og medstifter af Ageras Group.
Nøglen er kundekendskab
For Ageras kommer den nye satsning på finansielle ydelser ikke med en ambition om at blive en reel bank for mindre virksomheder. Virksomheden ønsker blot at overtage de ydelser, som de mener, at de kan løse bedre og mere effektivt, fordi de kender deres kunder virkelig godt.
”En almindelige låneproces i en bank tager lang tid, fordi man skal samle en masse dokumentation, og det går ikke, hvis en virksomhed skal bruge penge på kontoen her og nu. Vi har respekt for, at virksomhedsejerens tid er knap, så derfor skal løsningen være hurtig og effektiv. Og fordi vi allerede har den eksisterende kunderelation, kan vi gøre processen meget nemmere,” siger Martin Hegelund.
Hos Ageras kan virksomhederne ansøge om lån uden at skulle finde budgetter og gammelt regnskabsmateriale frem fra gemmerne. Ageras kender nemlig allerede kunderne gennem regnskabssoftwaren, som de bruger til hurtigt at effektivt at vurdere kundernes kreditværdighed ud fra 30-40 forskellige faktorer.
”Vi kender kundernes tal, og vi kan se deres historik med slutkunden, som skal betale deres faktura. Det giver os mulighed for at tilbyde nogle attraktive vilkår,” forklarer Martin Hegelund, og tilføjer, at hastighedsrekorden på et lån indtil videre er 6 timer.
Kundens risikomanager
Med adgang til bedre data kan Ageras hurtigt og præcist udføre en risikovurdering. Og fordi de har sat strøm til processen, kan de nogle gange yde lån til dem, som ikke har held hos banken.
”Dem der får et blankt nej i banken er ikke nødvendigvis er en dårlig låntager eller har fuldstændig høj risiko. Det kan eksempelvis bare være fordi størrelsen på lånet er så lille, at det ikke giver mening for banken. Men fordi vi allerede har dataen, giver det mening for os,” siger Martin Hegelund.
Det betyder dog ikke, at alle kan få et lån gennem Ageras. Med kundekendskab og intelligent software gør virksomheden det nemt, men det handler i sidste ende om at vurdere, om de egentlig bør finansiere lånet til den givne kunde. Alt sammen for at trække mod det ultimative mål: At hjælpe kundernes virksomheder med at vokse.
”I sidste ende, så er det der dræber en virksomhed, at man løber tør for penge. Og ligesom det er vores regnskabsprogrammers opgave at sørge for, at du overholder moms- og regnskabsregler, skal vi i lige så høj grad sørge for overblikket over kassebeholdningen, så du kun tager et lån, hvis det kan booste forretningen positivt,” siger Martin Hegelund.