Sponseret af Columbus Danmark

Vi ved alle at de producerer vindmøller. Men de sælger ikke vindmøller, de sælger garanti på strøm og levering af samme. De garanterer at vindmøllen har et givent afkast, og de ved præcist hvor meget deres vindmølle kan generere.

Tænk service ind i Field Service, hvis du vil fastholde kunderne

Indenfor diskret fremstilling er Field Service et af de helt store temaer i øjeblikket. Men mange betragter stadig denne disciplin som noget reaktivt, og det skal ændres.

Købelysten fejler ikke noget hos danskerne. Både fysiske butikker og nethandel kunne glæde sig over, at omsætningen steg med henholdsvis 1,4 og 10 pct. sidste år ifølge Dansk Erhverv. Men mange forretninger risikerer at gå glip af væksten på grund af aldrende it-systemer, der ikke taler sammen.

Sådan lyder vurderingen fra Retail Market Manager hos Columbus Danmark, Thomas Lund.

For mens forretningerne har haft travlt med at lancere apps, finpudse deres webshops, etablere sig på sociale medier og lignende tiltag, så har de bagvedliggende forretningssystemer ikke fulgt med. Og det presser virksomhederne:

”Der kommer hele tiden flere kanaler, hvor man skal forbinde virksomheden med slutbrugeren. Udfordringen er, at de ikke hænger sammen,” siger Thomas Lund og fortsætter:

”Forbrugerne forventer eksempelvis at vide, hvad der er på lager, og hvad der er i webshoppen, når de står i butikken. Men det er meget få forretninger, der har opnået den her sømløse integration af systemerne, som det kræver.”

Kunder tjekker varer på nettet, før de køber i butik

Butikkernes udfordring er, at det ikke længere er nok at have en webshop. Nye forbrugervaner kræver, at den fysiske og digitale del af forretningen også fungerer bedre sammen.

Flere kunder undersøger i dag varen i en fysisk butik, før de handler på nettet, viser en analyse fra Dansk Erhverv. På blot et år er andelen af kunder, der gør dette steget fra 11 til 16 pct. Samtidig tjekker en fjerdedel af kunderne også varen ud på nettet, før de køber i en fysisk butik.

Med andre ord skal alt fra produktinformation til lagerstatus og priser hænge sammen på tværs af alle kanalerne. Og fordi det er langt fra tilfældet i dag, så mister butikkerne potentielle kunder, vurderer Thomas Lund.

”Før i tiden var vi vant til, at ekspedienten måtte ringe rundt til de andre butikker for at tjekke, om en vare var på lager. I dag forventer vi, at hun bare scanner en stregkode og ved det med det samme,” siger han og tilføjer:

”Hvis det går for langsomt, finder vi bare varen et andet sted.”

Data-siloer hæmmer væksten

Idealet for mange forretninger er de berømte Apple Stores, hvor ekspedienterne går rundt med tablets, der både fungerer som kasseapparat og opslagsværk til varerne.

Virkeligheden er dog ofte en ganske anden i de fleste forretninger. Eksempelvis kan mange webshops stadig ikke vise, hvad de enkelte butikker har på lager. Og når butikken skilter med et tilbud, slår det ikke igennem i webshoppen.

For at overvinde disse udfordringer, kræver det et opgør med virksomhedernes datasiloer, mener Thomas Lund.

”Problemet er, at data ofte skal flyttes rundt manuelt, og så får man ikke opdateret dem med det samme,” siger han.

Akilleshælen er de aldrende forretningssystemer, som ikke er ordentligt forbundet med virksomhedernes e-handelsplatforme og andre kanaler. Når integrationen mangler, skal medarbejderne typisk opdatere både priser, produktinformation og lagerstatus i flere forskellige systemer.

”Det presser forretningen på sigt, fordi du skal lave lappeløsninger og vedligeholde flere systemer separat,” siger Thomas Lund og giver et eksempel:

”Det nytter ikke, at man gerne vil tilbyde dag til dag-levering og vise butikkens lagerstatus på nettet, hvis webshoppen ikke er forbundet med ERP-systemet.”

Flere virksomheder er derfor også begyndt at flytte deres forretningssystemer i skyen. Omstillingen gør det lettere at binde de mange nye tjenester sammen og eksempelvis integrere produktinformation med virksomhedens webside.

”Jeg kan godt forstå, at nogle har ventet med at opgradere deres systemer — for de sælger jo ikke nødvendigvis flere varer af den grund. Men hvis du ikke gør det, risikerer du omvendt, at dine kunder går et andet sted hen om et år,” siger Thomas Lund.

”Aldrig har så mange virksomheder brugt Cloud Computing som nu. Og aldrig før har der været så få der snakker om det,” mener fagchef for IT og Digitalisering hos Dansk Erhverv Janus Sandsgaard.

Det er hans oplevelse, at folk generelt ikke rigtigt tænker over Cloud Computing, og at det er lige som det skal være. Cloud Computing bliver nemlig først en rigtig succes, når den bliver usynlig hverdag.

”Dybest set er Cloud Computing computerkraft i abonnementsform, der kommer ud af et stik i væggen, lige som strøm. Det bliver noget vi bare bruger uden at tænke over det. IT er gået fra et produkt i en papæske til en service, og det giver mange fordele for virksomhederne,” pointerer Janus Sandsgaard.

Nogle af de fordele han ser ved Cloud Computing er blandt andet at vi kan overlade den kedelige drift til Cloud Computing-leverandøren.

”Du kan også skære driftkompetencerne væk, for du behøver ikke en til at passe på din IT-installation længere når du flytter din forretning i skyen,” siger Janus Sandsgaard.

AI følger med

Samtidig kan virksomheder få adgang til kunstig intelligens, uden at skulle ud og investere i ny teknologi.

”Når du abonnerer på Cloud-tjenester har du hele tiden nyeste og sprødeste udgave af programmet, hvor der fx følger AI med som en del af pakken. Det kunne fx være snedige funktioner i bogholderi-programmet, du abonnerer på og det kommer dermed alle til gode, store som små virksomheder,” forklarer Janus Sandsgaard og fortsætter: ”Mange ved ikke at de bruger AI, de kan bare glæde sig over nogle nye smarte funktioner. Som med andre Cloud Computing løsninger er folk ligeglade med teknologien bag, og det er lige præcis pointen – de behøver ikke vide hvad de bruger, blot at det virker, ”pointerer Janus Sandsgaard.

Han slutter af med at fortælle, at for langt de fleste virksomheder er Cloud Computing relevant, og at det er vigtigt at virksomheder tænker pragmatisk, og ikke decideret leder efter Cloud Computing-løsninger.

”Ikke alle behøver vide at de har en Cloud-løsning. Det er blot vigtigt at de ved, hvad de har købt, og hvor de skal henvende sig, hvis noget går galt. Og så skal de sikre at de har en databehandleraftale, så de overholder EUs persondataforordning, GDPR.”