Kunstig intelligens kan give de små og mellemstore virksomheder superkræfter
Alle i byggebranchen kan drage nytte af kunstig intelligens. Men især SMV-segmentet, som i forvejen ikke råder over store teknologiressourcer, kan få glæde af, at AI efterhånden er blevet allemandseje.
En af byggebranchens store udfordringer er, at den historisk har været ganske siloopdelt. Det har blandt andet givet udfordringer i forbindelse med deling af information i og på tværs af byggeprojekter. Dels har der været tale om teknologiske udfordringer, dels har der været en tendens til, at man har holdt på egne data, og endelig har branchen manglet en fælles datastruktur.
Sammenlignet med så mange andre brancher sætter det byggebranchen tilbage på point, når det gælder om at udnytte de muligheder, der ligger i den forunderlige og spændende verden, der hedder kunstig intelligens. Det kræver nemlig både struktur og masser af data for at kunne arbejde effektivt med teknologien, og hvis man spørger adm. direktør samt partner i HD Lab, Niels W. Falk, har byggebranchen historisk ikke været ret god til at opsamle data.
Når man tænker på, at den danske byggebranche tegner sig for noget, der ligner 13-14 pct. af bruttonationalproduktet, undrer det at i data fra byggeri kun udgør 0,2 pct.
Ole Berard, digitaliseringschef i Molio
Kraftigt voksende interesse
”Jeg er dog ikke i tvivl om, at kunstig intelligens på trods af dette faktum på sigt kommer til at spille en markant rolle for byggebranchen. Vi kan se, at interessen for at anvende AI, eksempelvis ChatGPT i virksomhederne er steget markant fra 2023 til 2024,” siger Niels W. Falk. Også visualiseringsværktøjer som Midjourney og Stable Diffusion har vundet frem, lige som eksempelvis Microsofts AI-teknologi CoPilot banker på.
”Især når det gælder sådan noget som tilbudsskrivning ser jeg, at kunstig intelligens kan komme til at spille en stor rolle for især de små og mellemstore virksomheder i byggebranchen. En teknologi som f.eks. ChatGPT er jo særdeles demokratisk. Det er en moden teknologi, den er billig og den er frem for alt let tilgængelig,” siger Niels W. Falk videre, idet han tilføjer, at der er rigtig megen hjælp til selvhjælp at hente på internettet.
Som lille bygge-, arkitekt- eller ingeniørvirksomhed kan du umiddelbart tage teknologien i anvendelse, og jeg ser en masse spændende løsninger i horisonten, som alle bærer fællesnævneren ”Powered by AI”.
Niels W. Falk, adm. direktør samt partner i HD Lab
Supermandsdragt til SMV’erne
Faktisk tror han, at det er nemmere for de små end for store virksomheder at tage de basale, kunstige intelligens teknologier i anvendelse. Han kategoriserer AI som en Augmented Technology, og med det mener han, at det giver det enkelte individ superkræfter. Ganske modsat teknologier som BIM (Building Information Modelling) og robotter, der mest er forbeholdt de store virksomheder med egne teknologiske ressourcer.
”Som lille bygge-, arkitekt- eller ingeniørvirksomhed kan du umiddelbart tage teknologien i anvendelse, og jeg ser en masse spændende løsninger i horisonten, som alle bærer fællesnævneren ”Powered by AI,” siger Niels W. Falk. Faktisk ser han kunstig intelligens i form af ChatGPT og lignende tjenester som teknologi, der kommer til at ændre verden i mindst lige så høj grad, som da internettet kom frem. Nogle løsninger vil være gode, og nogle vil være mindre gode, men især når det gælder hjælp til tidskrævende rutineopgaver samt hjælp til komplekse beregningsopgaver, ser han store muligheder.
Læs det samlede ConTech 2024 Magasin her
Datagrundlaget er alt for småt
Ole Berard, der er digitaliseringschef i Molio og ConTech Lab, er helt enig i, at byggebranchen har været for dårlig til at opsamle data, her er de fleste andre industrier forud. Når man tænker på, at data om byggebranche udgør måske 0,2% på internettet, det for en industri der i de fleste lande udgør 13-14 pct. af bruttonationalproduktet.
”Vi skal op på meget store datamængder, men det er ikke nok at samle data til bunke. Vi skal også forholde os til, hvorledes vi stiller data til rådighed, så de kan bruges til at træne AI, der er målrettet byggeri,” siger Ole Berard, der er enig med Niels W. Falk i betragtningen om, at især SMV-segmentet meget hurtigt og meget nemt kan drage fordel af de ”superkræfter”, som f.eks. ChatGPT kan give dem. Det vil efter hans mening være en klar konkurrencefordel.
Data har fået deres egen faglighed
Det er dog ikke kun SMV-segmentet, der kan få glæde af kunstig intelligens. For fem år siden etablerede man hos det rådgivende ingeniørfirma NIRAS en afdeling for Data Science, da man allerede dengang så de store muligheder, der ligger i at arbejde med data. Torben Kirk Wolf, der er Chefkonsulent, Data Science i NIRAS og medstifter og Chief Data Officer i KlimaID var med til at starte afdelingen. Han forklarer, at data fået deres egen faglighed.
”Det betyder, at det er blevet langt nemmere at få glæde af dataene i hele organisationen. Hvis du for alvor skal kunne drage nytte af data i en virksomhed, skal de nemlig ud i selve forretningen og arbejde,” siger Torben Kirk Wolf, der har erfaret, at flere og flere af de større virksomheder inden for byggebranchen over tid har startet deres egne Data Science afdelinger.
Ingen behøver at frygte deres job
I hans optik er den mest transformative teknologi de såkaldte sprogmodeller i form af f.eks. chatbots. De er blevet rigtig gode, og i NIRAS ser han tydelige tegn på, at mange medarbejdere er blevet mere effektive, lige som kvaliteten i en række arbejdsopgaver er steget. Blandt andet fordi man kan føre en samtale med en chatbot og få kvalificerede svar.
”Jeg vil være meget forsigtig med at spå om, hvilken betydning kunstig intelligens får i fremtiden, men det vil da undre mig, hvis ikke den spreder sig massivt. I den sammenhæng vil jeg gerne understrege, at man ikke behøver frygte at miste sit job til kunstig intelligens. Det kommer ikke til at ske. Hvis man derimod fornægter udviklingen, er jeg ret sikker på, at man godt kan risikere at miste sit job til en kollega, der har taget kunstig intelligens til sig,” siger Torben Kirk Wolf.
Læs det samlede ConTech 2024 Magasin her
Kunstig intelligens kan:
- Forstå komplekse sammenhænge
- Træffe beslutninger på baggrund af information
- Forstå og opfatte verden omkring sig
- Lære af eksempler og erfaringer
- Forstå og oversætte sprog
Sådan kommer din virksomhed i gang med AI
- Identificer dem, der er interesseret i og dygtige til AI i din organisation
- Sørg for rammerne til at afprøve værktøjer og dele viden med hinanden
- Sikker dig at dit team har de rigtige kompetencer
- Vær nysgerrig og søg inspiration til hvordan AI kan bruges
- Lav retningslinjer og beskyt især dit data
- Identificer forretningsmuligheder, der kan løses ved AI, og start med at eksperimentere
- Lav en strategi for anvendelse af AI på baggrund af det ovenstående