Sponseret af DS Smith

”Der er en stigende tendens til at beregne fragtpriser efter volumen og ikke kun vægt,” siger Mette Herrefoss og vurderer, at det på sigt vil medføre mindre pakker og potentielt færre lastbiler på vejene.

Industrien går til angreb på luft i pakkerne

Forbrugere, logistikfirmaer og store spillere som Amazon stiller nye krav til emballage i e-handlen. Netbutikker, der omstiller sig nu, kan både forbedre det grønne regnskab, spare omkostninger og blive mere attraktive for kunderne, vurderer DS Smith.

De fleste, der har handlet på nettet, har nok prøvet at modtage en stor pakke, hvor varen kun fylder en lille del af kassen. Resten er fyldt op med skum og andet fyld, der ryger direkte i skraldespanden – en belastning for både forbrugere og miljø.

Hidtil har overemballering været et relativt uberørt emne. Men nu er flere i industrien begyndt at reagere på netbutikkernes emballage og stille nye krav til at reducere emballageforbrug.
Amazon indfører fra 1. august i år gebyrer på pakker af en vis størrelse, såfremt de ikke lever op til firmaets skærpede krav. De indebærer blandt andet, at pakkerne skal bestå af færre fyldmaterialer, være lette at åbne og kunne modstå stød og slag.

Initiativet varsler et skifte i den måde, nethandlen forholder sig til emballage på. Fremover vil emballagen blive mere kompakt, brudstærk og i højere grad bestå af genbrugsmaterialer.

”En af de største udfordringer med emballage er, at pakker i Europa i gennemsnit indeholder 55 pct. luft.,” siger marketingsansvarlig for emballagevirksomheden DS Smith, Mette Herrefoss, og uddyber:

”Nethandlen er vokset så hurtigt, at man ikke har fulgt med og i stedet sendt varer afsted i alle mulige kasser uden at optimere. Fragtfirmaerne har afregnet i vægt, og derfor har det været omkostningsfrit at sende produkter afsted i for store kasser. Indtil nu.”

Afregning på volumen og ikke kun vægt

Nethandlen voksede med knap 12 pct. alene i første halvår af 2018 ifølge Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), og de mange pakker fylder mere end nogensinde i lastbilerne. Og det er branchen nu ved at reagere på.

”Der er en stigende tendens til at beregne fragtpriser efter volumen og ikke kun vægt,” siger Mette Herrefoss og vurderer, at det på sigt vil medføre mindre pakker og potentielt færre lastbiler på vejene. Samtidig vil pakkerne også indeholde færre materialer, der alligevel ender i skraldespanden.

”Det stemmer godt overens med forbrugernes krav om, at også indpakningen bliver mere bæredygtig,” tilføjer hun.

Misforståelse skyld i ødelagte pakker

Når emballagen ikke passer til indholdet, er der større risiko for, at varen ankommer ødelagt til forbrugeren. 10 pct. af dem, som handler online med jævne mellemrum, har modtaget et skadet produkt det seneste år ifølge en undersøgelse blandt 500 danske forbrugere foretaget af DS Smith i 2018.

Er skaden først sket, kan det være for sent at rette op på. 53 pct. af deltagerne i undersøgelsen svarede nemlig, at et skadet produkt vil medføre færre eller ingen fremtidige køb i den pågældende forretning.

De store pakker er dog kun en del af problemet. Ødelagt emballage og produkter skyldes især en udbredt misforståelse ifølge Mette Herrefoss. Flere netbutikker bruger stadig de samme typer af emballage som den fysiske detailhandel — på trods af, at den bliver behandlet helt anderledes under transporten.

Pakkerne fra de fysiske butikker bliver typisk stablet på paller, og kasserne er derfor designet til at modstå presset i de fire hjørner. Men i nethandlen er det ikke uvant at se pakker blive kastet rundt undervejs under transporten, og derfor skal emballagen designes til at kunne klare både fald og slag på siderne.

“Mange tror, at det er lige meget om pakken er til e-handel eller fysisk butik. Hvis man ikke skelner, risikerer man, at pakken bliver ødelagt,” siger Mette Herrefoss.

Nye pakketyper tilpasser sig produktet

Løsningen er ifølge Mette Herrefoss, at emballage i højere grad skal designes til sit formål. Samtidig ser Mette Herrefoss et uudnyttet potentiale i at udnytte e-handelsemballagen til at brande sin virksomhed eller produkt. Omkring 60 pct. af alle pakker har nemlig hverken noget budskab eller afsender printet direkte på pakken.

”Der er stadig ikke nok, der fortæller, hvor pakken kommer fra, og at den eksempelvis består af genbrugsfibre,” siger hun og afslutter:
”Emballagen er med til at sætte forbrugerens forventninger – det er jo den allerførste kontakt kunden får med produktet.”