"Det er faktisk kun hver fjerde virksomhed i vores analyse som sælger på Amazon. Resten benytter andre platforme, og der er også rigtig mange at vælge imellem," - Annette Falberg.

Alt kan sælges på globale online ­markedspladser, men kun 10 pct. gør det

Vindturbiner, 3D printere, mursten, værktøj og gasregulatorer. Det er blot nogle få eksempler på varer, der er til salg på nettet. Både bredden, sortiment og mængden vokser og vokser på de globale online markedspladser. Alligevel er det er kun hver 10. danske eksportvirksomhed, der får en bid af kagen, viser en stor undersøgelse.

Vi startede med at sælge gasregulatorer på Amazon sidste år, og vi oplever det som et ”must-be marketplace” fortæller Tom Lundquist, CEO i Integrated Gas Technologies.
Virksomheden er én af de få, der har set mulighederne ved onlineplatforme som eksempelvis Amazon. Kun 10 pct. af de danske virksomheder sælger deres varer på globale online markedspladser (GOMP), viser en stor undersøgelse med over 800 virksomheder fra DI Handel og CBS.

“Sølle 10 procent. Det er alt for lidt,” mener Annette Falberg, branchedirektør ved DI Handel.

Genvej til e-eksport

“Når man kigger ud i verden, er GOMPs, som Amazon, Alibaba og eBay, i hastig vækst, men danske virksomheder halter bagud. Det skyldes efter min mening mangel på kvalificeret viden,” siger Annette Falberg.

Behovet for ny viden er netop det, som DI Handels og CBS’ projekt ”E-eksport via Online Markedspladser” skal råde bod på. Projektet, som er støttet af Industriens Fond, skal hjælpefdanske virksomheder til at blive bedre til eksportsalg via digitale kanaler.

“Online markedspladser forventes at blive en vigtig salgskanal i fremtiden, og det er derfor vigtigt, at danske virksomheder får viden og kompetencer til at træffe en kvalificeret beslutning om, hvorvidt de ønsker at drive salg via online markedspladser, samt at tilvejebringe værktøjer og metoder, så de lettere kan sælge via online markedspladser. Derfor har Industriens Fond bevilget midler til projektet,” fortæller Annette Falberg.

GOMPs succes har kostet danske webshops væsentlige markedsandele, som giganterne ikke ser ud til at give slip på. Danske e-handlere må derfor i højere grad end tidligere afsøge muligheder i udlandet, heriblandt på de store markedspladser.

“Salg via GOMPs indebærer nogle potentielle fordele. Udgifterne til etablering af nye eksportmarkeder kan blandt andet reduceres i forhold til hvis virksomheden selv skulle etableres sig med selvstændige webshop,” fortæller Annette Falberg.

80 pct. af de adspurgte virksomheder, der har erfaring med salg via GOMP sælger også til flere geografiske markeder og 37 pct. sælger via GOMP uden selv at have etableret en webshop.
Selvom det er online-giganten Amazon, som er virksomhedernes favorit markedsplads, så er den dog langt fra den eneste globale online markedsplads de adspurgte virksomheder anvender:
“Det er faktisk kun hver fjerde virksomhed i vores analyse som sælger på Amazon. Resten benytter andre platforme, og der er også rigtig mange at vælge imellem. En genvej kan derfor også findes gennem mere branchespecifikke markedspladser eller andre såkaldte ”brede” markedspladser,” siger Annette Falberg.

I DI Handels og CBS’ projekt, kommer der i løbet af foråret et geografisk overblik over alle online markedsplatforme, så virksomhederne kan blive guidet til, en for dem, potentiel markedsplads.
Indtjeningen følger erfaringen

31 pct. af de virksomheder, som er til stede på markedspladserne, har oplevet en væsentlig stigning i omsætningen, og 28 pct. har øget deres indtjening væsentligt via deres salg på markedspladserne.

“Umiddelbart lyder det ikke af så meget, men hvis man kigger nærmere på de tal, der ligger til grund til analysen, ser det langt mere lovende ud. De virksomheder, som har lagt en klar strategi, det er dem, der oplever øget indtjening og øget eksport og omsætning.”

Det tager tid og ­koster penge at blive ­dygtige på de nye platforme, og der er ingen tvivl om at øvelse gør mester
Lars Mansfeld-Giese

Adm. Direktør for Real Coffee Lars Mansfeld-Giese: ”Det tager tid og koster penge at blive dygtige på de nye platforme, og der er ingen tvivl om at øvelse gør mester.” Virksomheden sælger økologiske Nespresso kapsler og har efter de har tilføjet online markedspladsen Amazon som salgskanal haft en gennemsnitlig vækstrate på 23 pct. pr. måned, og nogle måneder op til over 35 pct.

Tag strategisk stilling

GOMPs er dog ikke kun en genvej til e-eksport, men også en stor konkurrent, der strategisk skal tages stilling til. I USA udgør markedspladser 43 pct. af den samlede omsætning for digitale kanaler, i Tyskland 55 pct. og i Kina op mod 80 pct. Fælles for alle lande, hvor markedspladserne er tilstede, er at de vokser og tager online markedsandele, og det skaber en helt anden konkurrencesituation uagtet om der tales om salg til forbrugere eller de professionelle indkøbere.

Virksomhederne er også enige i at markedsstrukturen vil ændre sig, således svarede 51 pct. af de adspurgte virksomheder, at GOMP vil ændre markedsstrukturen. Men det er langt fra alle, der har gjort sig overvejelser om markedspladsernes indflydelse.

“Det er næsten det værste. Over 50% har faktisk ikke taget stilling til, om de synes det er en trussel eller en mulighed, og hvad de skal gøre ved det. Derfor er det godt, at vi har gang i det her projekt, som skal gøre de danske virksomheder mere opmærksomme på mulighederne. Vi skal bidrage med at give danske virksomheder mere viden om det her emne, så de selv kan træffe nogle kvalificerede beslutninger,” siger Annette Falberg.

 

Lars Mansfeld-Giese, Adm. Direktør for Real Coffee.