It-platform i Middelfart Sparekasse skal frigive tid til kunderne
Ny it-platform i Middelfart Sparekasse skal frigive tid til kunderne og samtidig forbedre kundeoplevelsen.
Uanset om der er tale om et nyt job i den anden ende af landet, barn nummer to eller måske et sommerhus, så kræver mange af livets store beslutninger et besøg i banken. Derfor spiller relationen mellem rådgiver og kunde en afgørende rolle, mener Middelfart Sparekasse.
”Selvom der er meget, der bliver digitalt, så tror vi på, at vi kan gøre en forskel i mødet med kunderne. De tager nogle af de store beslutninger i livet hos os – om bolig, køb af bil eller andre store økonomiske beslutninger – og at mødes ansigt til ansigt skaber tillid,” siger Kristian Gren, chef for marketing og forretningsudvikling i Middelfart Sparekasse.
Noget tyder på, at tilgangen virker: Kundetilfredsheden har ligget højt gennem mange år, tre år i træk har sparekassen ifølge Finanswatch og analysebureauet Wilke haft landets bedste image blandt pengeinstitutter, og fire gange er virksomheden kåret som danmarks bedste arbejdsplads.
De bløde værdier betyder dog ikke, at man ikke satser på ny teknologi. Men et it-system, som sparekassen i øjeblikket implementerer, er først og fremmest indkøbt for at skabe mere tid med kunderne og en bedre kundeoplevelse.
Vi skal bruge it til at effektivisere, hvor vi kan, men det skal ikke være robotter, der rådgiver
Kristian Gren, chef for marketing og forretningsudvikling, Middelfart Sparekasse
“Vi er godt i gang med implementeringen af Advisor-systemet, og selvom det tager tid og kræver tilvænning at implementere et nyt rådgivningssystem, så tror vi på, at Advisor er en gevinst for både kunder og rådgivere – og i forhold til effektivisering af vores forretning,” siger Kristian Gren.
Forbedrer det personlige møde
Den nye software i Middelfart Sparekasse skal være med til at styrke kunderelationerne. Med en omfattende, visuel tilgang giver softwaren nemlig et bedre overblik og indblik i, hvad det er rådgiveren snakker om, mens kunden selv kan følge med på skærmen. Og den forståelse giver de bedste forudsætninger for at gøre kundernes drømme til virkelighed.
”Det er godt på vej til, at det bliver vores nye rådgivningsplatform. Her kan vi visualisere, opbygge scenarier og lave konkrete simuleringer i realtid. Skal kunden handle bolig, kan vi opstille forskellige scenarier, og vise hvilke konsekvenser det vil få for økonomien. Og kunderne tager rigtig godt imod det, for de føler, at de får et bedre indblik i og forståelse af det, vi sidder og snakker om,” siger Kristian Gren.
I stedet for kun at se på økonomien lige nu, kan det nye system tage højde for kundernes fremtidsplaner: Er der råd til at bygge til, hvis der kommer et barn mere, eller jobbet ryger? Kunderne får altså med softwaren ikke bare indsigt i økonomien i går og i dag, men også for fremtiden.
Effektivisering skaber tid til det væsentlige
Advisor-systemet kan automatisere en række rutineopgaver – f.eks. kundeoprettelse og indsamling af data – så rådgiverne i stedet kan bruge tiden på kunderne.
”Processerne bliver speedet op, og det giver selvfølgelig effektivisering i forretningen men også en bedre kundeoplevelse, fordi vi hurtigere kan give svar og bruge mere tid med kunderne,” siger Kristian Gren.
Trods netbanker og robotrådgivere tror man nemlig ikke på, at den personlige relation går af mode.
”På længere sigt kan kunderne måske selv lave simuleringer for deres økonomiske fremtid, mens de sidder derhjemme, men vi vil stadig gerne have dem ind i stolen hos os. Vi lægger vægt på, at kunderne kan få hjælp af et menneske af kød og blod. Vi skal bruge it til at effektivisere, hvor vi kan, men det skal ikke være robotter, der sidder og rådgiver,” siger han.