”Samarbejdet med Festina er et bevis på et stærkt partnerskab, der har udviklet sig gennem årene. Fra en lille beregningsmotor, der oprindeligt kun kunne beregne rådighedsbeløb, til i dag en kompleks rådgivningsmotor, der dækker alt fra kredit til boliglån, investering og pension. Vi fortsætter med at forfine og udvikle værktøjet sammen med Festina Finance til gavn for rådgiverne i vores partnerbanker.” Maria Kirketerp, forretningsudvikler hos SDC.

Nært samarbejde resulterede i et ekstraordinært kunderådgivningssystem

I løbet af det seneste årti har Festina Finance og SDC samarbejdet om at udvikle et kunderådgivningssystem, der ikke blot er udstyret til at håndtere nutidens opgaver, men også konstant udvikler sig med henblik på at imødekomme nye krav fra såvel kunder som myndigheder.

Hvad kan en fintech-virksomhed og en erfaren IT-leverandør lære af hinanden? En hel del, hvis man spørger Festina Finance og SDC, som betjener finansielle institutioner i Danmark, Norge, Sverige og Færøerne. I øjeblikket benyttes SDC Advisor fra Festina Finance som det daglige fundament for kunderådgivningen i 21 danske og 3 færøske finansielle institutioner.

”Denne rejse har bragt to kulturer sammen, hvilket har gjort det muligt for os at lære meget af hinanden. Det er værdifuldt for en ung fintech-virksomhed at få gavn af modenhed, ligesom det er forfriskende for en etableret virksomhed som vores med en lang historie inden for finansiel IT at omfavne nytænkning og smidighed. Det er sandsynligvis en af grundene til, at vi har haft et frugtbart samarbejde i 10 år,” siger Hilde Seljom, der er område- og udviklingsdirektør i SDC.

Hilde Seljom SDC’s mål er at levere moderne IT-løsninger, der understøtter bankrådgivernes arbejde. Det er afgørende for os, og vi allierer os med de bedste partnere på markedet for at sikre, at vi forbliver på forkant med udviklingen og plejer innovation samt nye idéer, der kan hjælpe vores kunder i deres arbejde.
Hilde Seljom, Område- og Udviklingsdirektør hos SDC.

Valgte en ung virksomhed som partner

I dag er SDC’s systemer bygget på en moderne og åben platform, der har til formål at sikre den bedst mulige kundeoplevelse for rådgivere og slutbrugere. Det finansielle landskab i dag byder på en enorm mængde af muligheder, hvilket stiller høje krav til kunderådgivningssystemerne, og de skal således balancere sikkerhed, compliance, smidighed og fleksibilitet.

“For at imødekomme denne udfordring søgte vi en innovativ partner, der kunne hjælpe os med at holde os konkurrencedygtige. Vi så interessante muligheder hos Festina, selvom det på det tidspunkt var en ung og relativt uprøvet virksomhed. Det var en strategisk beslutning i bestræbelserne på at sikre vores fortsatte vækst,” uddyber Hilde Seljom. Hun føjer for fuldstændighedens skyld til, at det ligeledes var den rette beslutning for Festina Finance rent faktisk at tage opgaven.

Advisor er blevet et uundværligt værktøj

Nu, 10 år senere ser både SDC og Festina Finance tilbage på en proces, der har udviklet sig fra primært at være ad hoc fra projekt til projekt til at udfylde en rammeaftale, der konstant udvikler sig i takt med, at bankerne står over for stigende kundekrav, hvorfor også kravene til funktionaliteten i Advisor øges.

Peter NorskerGennem egne anstrengelser og input fra fintech-miljøet leder vi konstant efter måder at forbedre Advisor. En af de ting, vi overvejer, er kunstig intelligens, da vi konstant skal forbedre kunderådgivningen og imødekomme bankkundernes behov, ikke kun med tal, men med løsninger baseret på specifikke ønsker.
Peter Norsker, Chief Business Development Officer hos Festina Finance.

“For ti år siden var vi blot et lille udviklingshus, men vi er vokset med opgaven sammen med SDC. Der er tillid til vores evne til at levere de nødvendige services, da Advisor er blevet en central del af den daglige bankdrift, og SDC fortsætter med at investere i platformen,” fortæller Peter Norsker, Chief Business Development Officer hos Festina Finance, der er ansvarlig for Advisor.

Fokus på kvalitetsrådgivning

Peter Norsker tilføjer, at både SDC og Festina Finance har deres egne roadmaps, men de arbejder metodisk på at koordinere dem. På den måde kan Festina Finance levere den ønskede funktionalitet, når SDC har brug for det samtidig med, at man herfra af og til presser på for ny funktionalitet, når gode ideer dukker op. I det daglige er det nemlig vigtigt at forstå hinandens forretningsstrategier.

”Rent praktisk betyder det, at nogle af SDC’s medarbejdere fysisk arbejder en dag om ugen hos Festina Finance. Videomøder kan være gode, men personlig kontakt er uundværlig i et samarbejde som dette,” forklarer Maria Kirketerp, forretningsudvikler hos SDC. Hun siger videre:

Regelmæssige møder for fælles idéudveksling

“En af mine opgaver er at sikre, at ønskerne til Advisor er i tråd med værktøjets muligheder. Finansielle institutioner anmoder jævnligt om ny funktionalitet, men branchen står også over for stigende krav fra myndighederne. Derfor skal systemet kunne håndtere disse, så rådgivernes arbejde bliver så effektivt og enkelt som muligt.”

Mikael Braagaard, CEO of Festina Finance Vores samarbejde med kunderne har været en nøglefaktor til at sikre vores position som førende leverandør til den finansielle sektor. Vi ville ikke være, hvor vi er i dag, uden vores kunders dygtighed og tilpasningsevne. Derudover har vi været heldige at udvikle løsninger i en region, hvor digitalisering er afgørende. Det har placeret os i en unik position, der gør det muligt at skabe finansielle løsninger i verdensklasse, som har succes ikke kun lokalt, men også internationalt.
Mikael Braagaard, CEO hos Festina Finance.

For at skabe det bedst mulige fundament for udviklingsarbejdet til gavn for de finansielle institutioner afholdes årligt en til to events, hvor repræsentanter fra alle parter mødes til uformelle drøftelser og idéudvikling. Ifølge Maria Kirketerp sikrer dette, at de enkelte banker bliver hørt og kan være med til at forme den fortsatte udvikling af Advisor.

Kunderådgivning døgnet rundt

“Vores mål er at skabe løsninger i tæt samarbejde, der hjælper og giver værdi for rådgiverne. Det skal være nemme, moderne, intuitive og automatiserede løsninger, så rådgiverne kan fokusere på kunderne fremfor administrative opgaver. Det kræver desuden, at det kunderådgivningssystem, vi tilbyder, er stabilt,” uddyber Hilde Seljom. Hun føjer til, at på trods af udfordringer gennem det 10-årige samarbejde har man aldrig været i tvivl om beslutningen om at arbejde med Festina Finance.

Hos Sparekassen Danmark har vi brugt Advisor siden lanceringen, og i dag er det et uundværligt værktøj for 700 til 800 af vores medarbejdere. Vi er meget tilfredse med løsningen, og vi sætter især pris på vores tætte samarbejde med Festina Finance. At have direkte adgang til både SDC og Festinas udviklere giver os en stor fordel i den daglige drift, og sikrer hurtige samt præcise svar på vores behov.
Kristian Dahl Johnsen, Ansvarlig for Advisor hos Sparekassen Danmark.

Et kritisk værktøj til beslutningsstøtte

“Som forbrugere forventer vi, at tingene fungerer gnidningsløst, og tempoet i kunderådgivningen er steget markant. Vi kan ikke længere skubbe kunderne rundt mellem områder som bolig, investering og pension, så der er virkelig pres på de enkelte rådgivere. Med Advisor har vi hjulpet SDC’s banker og deres rådgivere til en mere effektiv arbejdsdag,” fortsætter Peter Norsker fra Festina Finance.

Han mener, at nutidens forbrugere i stedet for først at kontakte banken ofte selv undersøger muligheder på forhånd, for eksempel, når det gælder investeringer. I dag spiller bæredygtighed og ønsket om at investere grønt en stor rolle, og det er derfor også en dagsorden, som kunderådgiveren skal kunne håndtere. Det finansielle økosystem er blevet komplekst, og evnen til at levere effektiv beslutningsstøtte er blevet det største krav til et effektivt kunderådgivningssystem.

Tags: , , , , ,
Fintech-virksomhed med stor erfaring

SDC valgte Festina Finance som leverandør af deres kunderådgivningssystem af én særlig grund, nemlig virksomhedens erfaring inden for pensionsverdenen. Festina Finance tæller PFA Pension og PensionDanmark blandt sine kunder, så selvom SDC indgik et partnerskab med en virksomhed, der for 10 år siden var relativt ukendt i banksektoren, var Festina Finance allerede klar med version tre af sin beregningsmotor.

SDC ønskede en fuldservice rådgivningsplatform, der dækkede investeringer, bolig- og billån samt pensionsopsparing. Sidstnævnte er en særligt kompleks opgave, og det var en strategisk beslutning at samarbejde med nogen, der var højt kvalificeret inden for liv og pension. Med en sådan kerneydelse er det relativt nemt at opbygge bankdelen, mens det omvendte kan være komplekst.