Cloud sænker barriererne for analytics
Det hurtigt voksende økosystem af services og værktøjer i skyen kan accelerere danske virksomheders rejse mod at blive datadrevede gennem analytics. Men det kræver et godt fundament, en øget bevidsthed om data og viljen til at eksperimentere, lyder rådet fra Data Innovation Director hos CGI, Thomas Herlin.
Skyen er en platform for hurtig og skalerbar vækst, og danske virksomheder har bedre muligheder end nogensinde før for at sætte fart på deres digitale transformation.
Det fastslår en ekspert i data analytics, Thomas Herlin. Han er Data Innovation Director hos CGI – en af verdens førende leverandører af forretningsrådgivning, systemintegration og outsourcing, som beskæftiger 77.500 medarbejdere, heraf 500 i Danmark.
“Vi oplever en øget bevidsthed om potentialet og værdien af data, både i de offentlige og de private virksomheder. De fleste er helt klart over, at der ligger et enormt forretningsmæssigt potentiale gemt i data, og praktisk taget alle har et ønske om at blive datadrevede.
Læs også: “Indsigt i data til digital transformation”
Men nogle har fundet det vanskeligt at komme i gang, blandt andet på grund af behovet for investeringer og udfordringen i at bygge velfungerende dataløsninger. De barrierer er heldigvis ved at blive brudt ned, siger Thomas Herlin.
Skalerbarhed og øget fleksibilitet
Især én faktor bidrager markant til den positive udvikling: Skyen. Den eksplosive vækst i udbuddet af cloud-baserede services og værktøjer skaber nemlig et utal af nye muligheder for at komme hurtigt i gang med analytics, uanset den enkelte virksomhedes ambitioner og behov.
Thomas Herlin forklarer:
“Cloud er en helt afgørende accelerator – det er der slet ingen tvivl om. I cloud’en har virksomheder adgang til et konstant voksende økosystem af tekstkomponenter og avancerede analytics-værktøjer Det er for analytiske anvendelser især kombinationen af elasticitet af dynamiske infrastrukturressourcer (bl.a. storage & compute) samt deling af data til flere formål, der skaber en hidtil uset fleksibilitet for næste generations dataplatforme.
“Pay-as-you-go-modellen kombineret med næsten ubegrænset skalerbarhed giver en dynamik, som øger mulighederne for at skabe en fælles dataplatform til bredere anvendelse, så datadrevede løsninger har større gavn for kunder og medarbejdere i organisationen. Derfor bør man gentænke de tidligere, tunge data warehouse-løsninger og andre datasiloer i lyset af nye principper, der udnytter denne dynamik.
Selvbetjening giver agilitet
En anden fordel ved cloud-baseret analytics er den høje brugervenlighed i de mange værktøjer i skyen. Selvbetjening, forudsat at den hviler på et sammenhængende fundament, giver helt automatisk mere agilitet i forretningen, fordi det er nemt og hurtigt at komme i gang med at eksperimentere med virksomhedens data, mener Thomas Herlin:
“Værdi af data opstår ved at teste hypoteser og opdage nye sammenhænge, som kan hjælpe virksomheden til at skabe bedre produkter, nye services og optimere driften. Nogle hypoteser viser sig at være korrekte – andre er ikke. Det handler om at kunne afprøve forskellige modeller og få svarene hurtigt. Og det er netop det, cloud analytics kan levere.